Polscy konsumenci kupili w 2018 r. cydr o wartości 53,5 mln zł, o ponad 10 proc. mniej niż w porównywalnym okresie ub.r. – obliczył Nielsen. Nie pomogło nawet słoneczne lato, które zwykle wspiera sprzedaż i w tym roku przyczyniło się do sukcesu producentów piwa.

Branża powtarza, że napój z jabłek mógłby być polskim produktem narodowym niczym oscypek. Żeby wspierać te wysiłki, dokładnie przed rokiem, w październiku 2017 r., premier Mateusz Morawiecki obiecał wprowadzenie od 2018 r. zerowej stawki akcyzy dla polskich cydrów, a także zniesienie uciążliwego obowiązku banderolowania butelek. W tym samym czasie obiecał też obniżenie o połowę stawki akcyzy dla browarów rzemieślniczych – i tu słowa dotrzymał. Jednak polscy producenci cydru, jak dowiedziała się „Rzeczpospolita", na korzystniejsze warunki rozwoju jeszcze poczekają. W Brukseli trwają prace nad nowelizacją dyrektywy 92/83/EWG w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od napojów alkoholowych. Określa ona wspólne przepisy nt. struktury podatku akcyzowego w całej UE. Dyrektywa ma m.in. zdefiniować, co to jest cydr, umożliwi też obniżenie stawek dla małych producentów cydru. „Wskazana jest zatem korelacja ewentualnych zmian w opodatkowaniu cydru ze zmianami przepisów unijnych w powyższym zakresie" – napisało „Rzeczpospolitej" biuro prasowe Ministerstwa Finansów. Obecnie prace są na etapie uzgodnień w grupie roboczej Rady Unii Europejskiej, a termin końca prac nie jest znany.

Cydry przegrywają z konkurencją, m.in. z piwem z dodatkiem soku jabłkowego. – Piwo korzysta z dobrodziejstwa reklamy i niższej stawki akcyzy, w takim układzie my zawsze przegramy w konkurencji z nimi – mówi „Rzeczpospolitej" Grzegorz Bartol, wiceprezes zarządu firmy Bartex. – Zerowa stawka jest jedynym dobrym kierunkiem, obniżona stawka akcyzy mocno poprawiła sprzedaż piw regionalnych – dodaje.

Potwierdzają to inni producenci. – Wysoka cena cydrów jest barierą – mówi Krzysztof Beling, szef Warwinu, dużego producenta cydru. – Koszt butelki cydru o pojemności 0,3 litra zaczyna się od 3 zł, a cena półlitrowej butelki piwa smakowego zaczyna się od 2 zł. Piwa smakowe sugerują w reklamach, że są bliskie cydrom, to nierówna walka. Rok temu mieliśmy nadzieję na zmiany. Na razie, niestety, niewiele się zadziało – dodaje Beling. ©