#RZECZoBIZNESIE: Paweł Kowalski: Polski przemysł lotniczy rozwija się dynamicznie

Polski przemysł lotniczy to prężna i dynamicznie rozwijająca się gałąź - mówi Paweł Kowalski, ekspert Pekao SA.

Aktualizacja: 06.07.2016 14:49 Publikacja: 06.07.2016 13:41

#RZECZoBIZNESIE: Paweł Kowalski: Polski przemysł lotniczy rozwija się dynamicznie

Foto: Rzeczpospolita

W jakim stanie znajduje się polski przemysł lotniczy?

- Nie jest to bardzo duża gałąź polskiej gospodarki – ocenia Paweł Kowalski. Jak dodaje, skalę obrotów przedsiębiorstw klasyfikowanych do tego przemysłu, łącznie z dostawcami i firmami prowadzącymi działalność pokrewną, można szacować na ok. 8-10 mld zł rocznie.

- Nie jest to dużo na tle całego polskiego przemysłu. Odnosząc to do łącznej kwoty obrotów, myślę że można szacować na ok. 0,5 proc. – mówi.

Przemysł lotniczy, choć wciąż niewielki, jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi.

Jak zaznacza Paweł Kowalski, w latach 2008-2014 zanotowano ok. 3,5-krotny wzrost wartości produkcji sprzedanej w ten gałęzi. Dynamika wzrostu przemysłu lotniczego jest zatem znacznie wyższa niż średnia w przemyśle ogółem.

O szybkim wzrośnie branży decyduje przede wszystkim szerokie zastosowanie coraz bardziej zaawansowanych technologii i innowacyjnych rozwiązań.

- Jest to pożądany kierunek w rozwoju naszej gospodarki – przyznaje Kowalski. – Chcemy odchodzić od procesów względnie prostszych do tych bardziej zaawansowanych, gdzie nowoczesne technologie są na porządku dziennym, ponieważ to daje impuls rozwojowy.

Jak zmieniła się branża w ciągu ostatnich 25 lat?

- Zmiana jest fundamentalna – podkreśla Kowalski i wspomina o czasach PRL-u, kiedy przemysł lotniczy był zintegrowanym ekosystemem wzajemnie powiązanych dostawców, odbiorców, jak i producentów.

- Branża w minionej dekadzie została niemal całkowicie sprywatyzowana i sprzedana w ręce kapitału zagranicznego, więc stopień integracji się trochę rozluźnił – mówi.

- To skutkowało obniżeniem rangi tych zakładów, ponieważ one w tej chwili są wyspecjalizowane w produkcji określonych produktów na rzecz swojego macierzystego koncernu - dodaje.

Działające w Polsce przedsiębiorstwa przemysłu lotniczego specjalizują się przede wszystkim w produkcji metalowych części do silników i kadłubów kabin samolotów, śmigłowców i statków powietrznych.

- Powinniśmy się koncentrować na rozwoju tych kompetencji, obudowywaniu ich w nowe rodzaje działalności i rozszerzenie zakresu – podsumowuje Kowalski.

W jakim stanie znajduje się polski przemysł lotniczy?

- Nie jest to bardzo duża gałąź polskiej gospodarki – ocenia Paweł Kowalski. Jak dodaje, skalę obrotów przedsiębiorstw klasyfikowanych do tego przemysłu, łącznie z dostawcami i firmami prowadzącymi działalność pokrewną, można szacować na ok. 8-10 mld zł rocznie.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów