Heli Expo 2016: Targowy debiut cywilnego „Puszczyka”

Podczas największych na świecie śmigłowcowych targów w Louisville w stanie Kentucky, USA, zadebiutował odnowiony SW-4, skonstruowany i budowany przez PZL Świdnik.

Aktualizacja: 04.03.2016 13:27 Publikacja: 04.03.2016 12:11

Heli Expo 2016: Targowy debiut cywilnego „Puszczyka”

Foto: PZL Świdnik

To najmniejsza z maszyn produkowanych w firmie z Lubelszczyzny, należącej obecnie do Finmeccanica Helicopters Division.

Lekki (1,8 t), jednosilnikowy śmigłowiec , przeznaczony do celów cywilnych, nosi nazwę AW009. W tej odmianie maszyna zapewnia lepszy poziom komfortu podczas lotu, jest tańsza w eksploatacji , przede wszystkim zaś została wyposażona w całkiem nowy, zintegrowany system awioniczny. W przyszłości producent będzie oferował AW009 także w wersji z mocniejszym silnikiem co zapewni większą moc dla najbardziej wymagających misji.

„Puszczyk" dla wojskowych pilotów

Na wystawie w Louisville, potencjalni klienci mieli okazję ocenić możliwości unowocześnianej maszyny rekomendowanej jako lekki helikopter szkoleniowy dla służb ochrony porządku publicznego, ratownictwa medycznego oraz transportu pasażerskiego.

W Polsce SW-4 w militarnej wersji („Puszczyk") służy do szkolenia wojskowych pilotów śmigłowców, a armia kupiła 24 maszyny. Cywilni użytkownicy 16 kolejnych , wyprodukowanych w Świdniku SW-4 to klienci z Brazylii, Włoch, Korei Południowej, Ukrainy i Chin.

Technologiczne nowinki

AW009 został wyposażony w antywibrator masowy, zapewniający płynniejszy i bardziej komfortowy lot oraz ulepszony system hydrauliczny. Na tablicy przyrządów znajduje się nowoczesny wyświetlacz awioniki firmy Genesys z przyjaznym dla użytkownika interfejsem, zapewniający zobrazowanie sytuacji horyzontalnej, a przy tym gwarantujący pilotowi dobrą widoczność.

Producent kusi też ekonomiczna ceną i tańszą eksploatacją zmodernizowanych maszyn. Finmeccanica Helicopter Division już podpisała porozumienie o współpracy z firmą AAL USA z Huntsville w stanie Alabama w sprawie integracji awioniki oraz uzyskania amerykańskiej certyfikacji FAA, która oczekiwana jest do końca tego roku.

Azjatycka ekspansja

Jak się wydaje, nowy AW009 zrobił wrażenie na Heli Expo- wstępne zainteresowanie śmigłowcem wyraził Wydział Policji z Riverside w Kalifornii, który w bliskiej przyszłości rozważa wymianą swojej floty.

Jak informował podczas tegorocznej edycji Heli Expo, Daniele Romiti, prezes Finmeccanica Helicopters Division, firma podczas targów podpisała umowy sprzedaży 26 śmigłowców z klientami z Chin oraz Japonii. Wartość kontraktów sięga 80 mln euro co pozwala umocnić pozycję Finmeccanica na azjatyckich rynkach.

Stabilne wyniki

Producent SW- 4 (AW009) PZL Świdnik to największy lotniczy zakład w Polsce. Jak ujawnił ostatnio wiceprezes FHD Krzysztof Krystowski, firma radzi sobie nieźle, w zeszłym roku przychody polskiej części Finmeccanica Helicopters Division, były większe niż średnia z ostatnich lat, która oscyluje wokół 900 mln zł rocznie. Spółka wprawdzie zwolniła w ramach restrukturyzacji 100 pracowników ale nadal zatrudnia 3,4 tys. fachowców.

W PZL pełną parą pracuje centrum doskonałości wytwarzające struktury, przede wszystkim kompozytowe, dla całego lotniczego koncernu. Świdnik odpowiada ze serwis i remonty kilkudziesięciu, używanych przez armię floty Sokołów i kończy właśnie, choć z opóźnieniem, dostawy 4 uzbrojonych maszyn SW-3 Głuszec ( to efekt współpracy PZL i warszawskiego Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych).

Dron pionowego startu

Zeszły rok przyniósł znaczące zamówienia eksportowe – do Chin udało się sprzedać 10 dyspozycyjnych SW-4, 2 nowe sokoły kupiły siły porządkowe Ugandy a 3 te wytrzymałe, specjalnie wyposażone maszyny, trafiły do firm gaśniczych z Hiszpanii.

PZL Świdnik planuje także rozwój: zakłady przygotowują się do uruchomienia specjalnej linii produkcji elementów kadłubów helikopterów AW 169. Mają co robić także firmowi konstruktorzy: w lubelskiej spółce prowadzone będą badania pionowzlotu ( połączenie samolotu i śmigłowca) - AW609 Tiltrotor. Doskonalony ma być też bezzałogowy RUAS – śmigłowiec powstały na bazie SW-4. Dron przeznaczony do celów militarnych, z sukcesem prezentowano niedawno siłom zbrojnym Włoch i armii brytyjskiej.

Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły