Egzaminy na prawo jazdy: czy będzie można korzystać z czujników parkowania

Ministerstwo Infrastruktury rozważa dopuszczenie do użytkowania podczas części praktycznej egzaminu na prawo jazdy samochodów wyposażonych w niektóre systemy wspomagające jazdę, w szczególności w czujniki parkowania.

Aktualizacja: 01.04.2019 09:25 Publikacja: 01.04.2019 09:19

Egzaminy na prawo jazdy: czy będzie można korzystać z czujników parkowania

Foto: Fotorzepa, Jarosław Pruss

Dwa tygodnie temu na łamach "Rzeczpospolitej" ostrzegaliśmy przed możliwym paraliżem  egzaminów na prawo jazdy. Chodzi o samochody, którymi kursanci uczą się jeździć i zdają egzamin. W tych samochodach, jak w większości nowych aut, są instalacje, które stanowią istotną pomoc w wykonywaniu zadań egzaminacyjnych. To powoduje, że zadanie egzaminacyjne może być uznane za wykonane niesamodzielnie – a to oznacza przerwanie egzaminu. Urządzenia te – kamery cofania czy czujniki parkowania – nie dają się trwale wyłączyć lub dezaktywować. Wniosek: nowe rozwiązania w pojazdach są dopuszczone, ale wytyczne dotyczące egzaminowania nie przewidują ich używania i mamy problem prawny.

Na początku lutego Mirosław Suchoń, poseł Nowoczesnej skierował interpelację do ministra infrastruktury w tej sprawie. - Obecnie produkowane i sprzedawane pojazdy wyposażone są w różnego rodzaju systemy wspomagające jazdę, które praktycznie w żadnym przypadku nie dają się trwale wyłączyć lub całkowicie deaktywować. Stan ten praktycznie paraliżuje pracę nie tylko ośrodków egzaminacyjnych, lecz cały proces szkolenia kierowców, zmuszając jednocześnie instytucje uczestniczące w procesie szkolenia i egzaminowania do podejmowania działań nie do końca zgodnych z prawem - alarmował przedstawiciel Nowoczesnej.

Jak informuje portal tvn24bis.pl, odpowiedzi posłowi Suchoniowi z upoważnienia ministra infrastruktury udzielił podsekretarz stanu w resorcie Andrzej Bittel.

Jak przyznał, "Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianą przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach".

"W przedmiotowym rozporządzeniu planowane są między innymi zmiany dotyczące sposobu przeprowadzania części praktycznej egzaminu państwowego w tym także rozważane jest dopuszczenie do użytkowania podczas części praktycznej egzaminu państwowego pojazdów wyposażonych w niektóre systemy wspomagające jazdę, w szczególności w czujniki parkowania" - zapowiedział Bittel.

Tym samym - jak dodał - będzie potrzebne "opracowanie zasad oceny przez egzaminatora umiejętności kandydata na kierowcę świadomego i bezpiecznego korzystania z poszczególnych systemów wspomagających jazdę".

Dwa tygodnie temu na łamach "Rzeczpospolitej" ostrzegaliśmy przed możliwym paraliżem  egzaminów na prawo jazdy. Chodzi o samochody, którymi kursanci uczą się jeździć i zdają egzamin. W tych samochodach, jak w większości nowych aut, są instalacje, które stanowią istotną pomoc w wykonywaniu zadań egzaminacyjnych. To powoduje, że zadanie egzaminacyjne może być uznane za wykonane niesamodzielnie – a to oznacza przerwanie egzaminu. Urządzenia te – kamery cofania czy czujniki parkowania – nie dają się trwale wyłączyć lub dezaktywować. Wniosek: nowe rozwiązania w pojazdach są dopuszczone, ale wytyczne dotyczące egzaminowania nie przewidują ich używania i mamy problem prawny.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara