fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Praca

Sztuczna inteligencja trafi wkrótce pod strzechy

Bloomberg
O ile obecny, wstępny etap rozwoju AI często wymaga zaawansowanych umiejętności technologicznych, o tyle za kilka lat wzrośnie zapotrzebowania na ludzi, którzy potrafią z nią na co dzień współpracować.

Na razie nieco ponad jedna piąta, za dwa lata prawie co trzeci, a za sześć–dziesięć lat już ponad 55 proc. pracowników w Polsce będzie potrzebowało umiejętności z zakresu wykorzystania sztucznej inteligencji. To więcej niż średnio na świecie, gdzie w tym czasie odsetek pracowników z kompetencjami ma wzrosnąć do 49,5 proc. – wynika z badania firmy KRC Research na zlecenie Microsoftu, które objęło wiosną tego roku 12 tys. pracowników i menedżerów z dużych firm w 20 krajach, w tym 611 osób z Polski.

– Już za kilka lat większość miejsc pracy będzie powstawać w branżach, w których niezbędna będzie interakcja ze sztuczną inteligencją – podkreślał na zdalnym spotkaniu z dziennikarzami Julian Lambertin, wiceprezes KRC Research. Czy to oznacza, że 55 proc. pracowników w Polsce będzie musiało skończyć studia informatyczne albo przynajmniej kurs programowania? Niekoniecznie. O ile na początkowym etapie rozwoju AI kluczowe są zaawansowane umiejętności techniczne niezbędne do tworzenia nowych rozwiązań, w tym budowania algorytmów AI i urządzeń, które je wykorzystują, o tyle z czasem wymagania będą bardziej zróżnicowane.

Liderzy wyznaczą trend

Na pewno będą poszukiwane fachowe umiejętności potrzebne do utrzymania, napraw robotów i automatów czy też nadzorowania algorytmów. Wraz z rozwojem i upowszechnieniem automatyzacji oraz sztucznej inteligencji firmy będą jednak szukać nie tylko wysoko wykwalifikowanych inżynierów i techników, ale też specjalistów potrafiących wykorzystać AI w codziennej pracy, tak by z pomocą nowych technologii podwyższyć jej efektywność czy jakość. Powszechne zastosowanie AI uwolni z kolei pracowników od wielu rutynowych i monotonnych często czynności.

Jak wynika z AI & Skills 2020, ten proces w wielu dużych firmach jest już całkiem zaawansowany, a te z Polski plasują się powyżej globalnej średniej pod względem wykorzystania sztucznej inteligencji. Co prawda mamy taki sam – niewielki na razie – odsetek liderów AI, czyli firm, które już teraz uważają się za zaawansowane w jej wykorzystaniu (23 proc.), ale za to większa grupa przedsiębiorstw (44 proc. wobec 38 proc. na świecie) ma już za sobą pierwsze doświadczenia z rozwiązaniami AI.

Łącznie prawie dwie trzecie menedżerów (a 78 proc. w Polsce) twierdzi, że już teraz wspiera się w pracy technologami wykorzystującymi AI –choć niekiedy polega to po prostu na korzystaniu z czatbota. Wśród firm zaawansowanych technologicznie ten odsetek zbliża się zaś do 90 proc. Nieźle wygląda też wykorzystanie rozwiązań AI przez pracowników – w Polsce prawie co drugi wspiera się nimi w pracy, zaś wśród liderów w tej dziedzinie – 89 proc.

AI nie tylko w IT

Według Diany Oleksiuk-Szczurowskiej, odpowiedzialnej za obszar AI i kompetencji w polskim oddziale Microsoftu, już teraz rozwiązania AI wychodzą poza działy IT, usprawniając działanie marketingu, sprzedaży czy nawet HR, gdzie sztuczną inteligencję coraz powszechniej wykorzystuje się m.in. w rekrutacji – zwraca uwagę ekspertka Microsoftu. Jak zaznacza, zarówno w Polsce, jak i na świecie AI przestaje już być postrzegana jako zagrożenie dla miejsc pracy, a staje się sposobem optymalizacji prostych czynności, który pozwala się zająć bardziej sensownymi zadaniami.

Jak zaznacza Lambertin, szersze zastosowanie AI da nam więcej czasu na rozwój i współpracę z innymi ludźmi. Rezultatem rozwoju nowych technologii będzie więc wzrost znaczenia tzw. miękkich kompetencji (społecznych i emocjonalnych), w tym krytycznego myślenia, komunikacji, współpracy w zespole, negocjacji. Jedną z ważniejszych będzie umiejętność adaptacji do zmian i uczenia się.

Już dzisiaj jest ona niezbędna w firmach będących liderami AI – w Polsce w ostatnich latach 80 proc. z nich zwiększyło inwestycje w rozwój umiejętności pracowników, by utrzymać swoją przewagę rynkową. Potwierdzają to ich pracownicy – dwóch na trzech już skorzystało z programów przekwalifikowania w zakresie AI. Jednak wśród ogółu badanych firm ta grupa jest sporo mniejsza (41 proc.).

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA