Nie.
Czytaj też:
Czas na złożenie oświadczeń o majątku przez radnych i wójtów
Nowo wybrani samorządowcy muszą złożyć oświadczenia majątkowe
Aktualizacja: 02.04.2019 05:30 Publikacja: 02.04.2019 05:30
Foto: 123RF
W art. 24h ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) ustalono komu (wójtowi, przewodniczącemu rady gminy czy wojewodzie) składają oświadczenia majątkowe poszczególni funkcjonariusze samorządu gminnego. Wójt (burmistrz, prezydenta miasta) składa swoje oświadczenia majątkowe wojewodzie. Osoby, którym złożono oświadczenia majątkowe, analizują dane zawarte w tych oświadczeniach oraz przekazują jeden egzemplarz otrzymanego oświadczenia majątkowego urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby, która je złożyła (por. art. 24h ust. 6 u.s.g.). Analizy danych zawartych w oświadczeniu dokonuje także właściwy naczelnik urzędu skarbowego (por. art. 24h ust. 7 u.s.g.). W razie podejrzenia, że osoba składająca oświadczenie podała w nim nieprawdę lub zataiła prawdę, podmiot analizujący oświadczenie występuje do Centralnego Biura Antykorupcyjnego z wnioskiem o kontrolę tego oświadczenia (art. 24h ust. 9 u.s.g.). W art. 24h ust. 12 u.s.g. przyjęto, że podmiot analizujący oświadczenia majątkowe, w terminie do 30 października każdego roku, przedstawia radzie gminy informację o:
- osobach, które nie złożyły oświadczenia majątkowego lub złożyły je po terminie,
- nieprawidłowościach stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach – wraz z ich opisem i wskazaniem osób, które złożyły nieprawidłowe oświadczenia oraz
- działaniach podjętych w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w analizowanych oświadczeniach. Podkreśla się, że katalog podmiotów dokonujących analizy oświadczeń majątkowych został określony w u.s.g. i nie można go rozszerzać. Komisja rewizyjna nie ma kompetencji do analizowania oświadczeń majątkowych wójta i rada gminy nie może przyznać jej tego uprawnienia. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 września 2004 r. (sygn. OSK 720/04, LEX nr 173965) podkreślono, że rada gminy nie ma prawnych możliwości ingerowania w czynności wojewody podejmowane w zakresie analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym wójta ani weryfikować informacji przekazanych radzie w trybie art. 24h ust. 12 u.s.g. W postanowieniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 6 października 2008 r. (sygn. II SA/Wa 1204/08, LEX nr 519902) zwrócono uwagę, że wynik kontroli oświadczenia majątkowego ogranicza się tylko do ustalenia stanu faktycznego i wykazania nieprawidłowości w tym oświadczeniu, ale nie nakłada na kontrolowanego żadnych obowiązków i nie potwierdza żadnych uprawnień. Wyniku kontroli nie można więc zaskarżyć do sądu administracyjnego na podstawie art. 3 § 2 pkt 4 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Podstawa prawna:art. 24h ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 506)
art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 1302 ze zm.).
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: Rzeczpospolita
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie. Wysokość opłat za ich czynności nie zmieniła się od pona...
Kwestie związane z darowiznami oraz ich wpływem na podział majątku między spadkobierców i roszczenia o zachowek...
Prawnicy nie mają wątpliwości: pisarce Dorocie Masłowskiej nie przysługuje wyłączne prawo do posługiwania się sf...
Pierwsza Prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska złożyła zażalenie na decyzję prokuratury o umorzeniu śledzt...
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego otwiera właścicielom gruntów drogę, żeby sprawy wznowić i ponownie rozpoznać – o...
W świecie, w którym coraz częściej liczy się wygoda, szybkość i realne korzyści z codziennych wyborów, programy lojalnościowe zyskują na znaczeniu.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas