Kto analizuje oświadczenia majątkowe samorządowców

Rada gminy chce przyznać komisji rewizyjnej uprawnienia dotyczące analizy oświadczeń majątkowych wójta. Czy będzie to zgodne z przepisami?

Publikacja: 02.04.2019 05:30

Kto analizuje oświadczenia majątkowe samorządowców

Foto: 123RF

Nie.

Czytaj też:

Czas na złożenie oświadczeń o majątku przez radnych i wójtów

Nowo wybrani samorządowcy muszą złożyć oświadczenia majątkowe

Jak stosować przepisy antykorupcyjne w samorządach

W art. 24h ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) ustalono komu (wójtowi, przewodniczącemu rady gminy czy wojewodzie) składają oświadczenia majątkowe poszczególni funkcjonariusze samorządu gminnego. Wójt (burmistrz, prezydenta miasta) składa swoje oświadczenia majątkowe wojewodzie. Osoby, którym złożono oświadczenia majątkowe, analizują dane zawarte w tych oświadczeniach oraz przekazują jeden egzemplarz otrzymanego oświadczenia majątkowego urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby, która je złożyła (por. art. 24h ust. 6 u.s.g.). Analizy danych zawartych w oświadczeniu dokonuje także właściwy naczelnik urzędu skarbowego (por. art. 24h ust. 7 u.s.g.). W razie podejrzenia, że osoba składająca oświadczenie podała w nim nieprawdę lub zataiła prawdę, podmiot analizujący oświadczenie występuje do Centralnego Biura Antykorupcyjnego z wnioskiem o kontrolę tego oświadczenia (art. 24h ust. 9 u.s.g.). W art. 24h ust. 12 u.s.g. przyjęto, że podmiot analizujący oświadczenia majątkowe, w terminie do 30 października każdego roku, przedstawia radzie gminy informację o:

- osobach, które nie złożyły oświadczenia majątkowego lub złożyły je po terminie,

- nieprawidłowościach stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach – wraz z ich opisem i wskazaniem osób, które złożyły nieprawidłowe oświadczenia oraz

- działaniach podjętych w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w analizowanych oświadczeniach. Podkreśla się, że katalog podmiotów dokonujących analizy oświadczeń majątkowych został określony w u.s.g. i nie można go rozszerzać. Komisja rewizyjna nie ma kompetencji do analizowania oświadczeń majątkowych wójta i rada gminy nie może przyznać jej tego uprawnienia. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 września 2004 r. (sygn. OSK 720/04, LEX nr 173965) podkreślono, że rada gminy nie ma prawnych możliwości ingerowania w czynności wojewody podejmowane w zakresie analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym wójta ani weryfikować informacji przekazanych radzie w trybie art. 24h ust. 12 u.s.g. W postanowieniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 6 października 2008 r. (sygn. II SA/Wa 1204/08, LEX nr 519902) zwrócono uwagę, że wynik kontroli oświadczenia majątkowego ogranicza się tylko do ustalenia stanu faktycznego i wykazania nieprawidłowości w tym oświadczeniu, ale nie nakłada na kontrolowanego żadnych obowiązków i nie potwierdza żadnych uprawnień. Wyniku kontroli nie można więc zaskarżyć do sądu administracyjnego na podstawie art. 3 § 2 pkt 4 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Podstawa prawna:art. 24h ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 506)

art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 1302 ze zm.).

Nie.

Czytaj też:

Pozostało 99% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe