fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Poszukiwanie pracy

Samoocena pracownika. Bilans musimy robić szczerze

Świadomość własnego potencjału jest wartością i można ją analizować zawsze
AdobeStock
Analiza własnych słabych i mocnych stron to swoisty rachunek samego siebie. Wyniki mogą nas czasami zaskoczyć, ale dadzą wiedzę, co warto i trzeba wzmacniać, a nad czym trzeba popracować.

Każdy z nas ma wady i zalety, swoją lepszą i tę nieco gorszą stronę. Nie zawsze jednak mamy świadomość, w jakim obszarze jesteśmy naprawdę dobrzy, a gdzie można jeszcze się poprawić.

Zawodowe zakręty

Poznanie swoich mocnych i słabych stron może się nam szczególnie przydać na tzw. zawodowych zakrętach, to znaczy wtedy, gdy poszukujemy nowych możliwości. Mogą to być – przykładowo – starania o podwyżkę lub awans albo myśl o nowym zdefiniowaniu swojej roli w organizacji, która nas zatrudnia. Szczera autoocena przyda się także, gdy szukamy nowej pracy albo chcemy zmienić swój profil zawodowy.

Ale warto pamiętać, że samoświadomość swojego potencjału jest wartością samą w sobie i można ją analizować zawsze. Nie jest to zadanie proste, bo też i nie ma jednej definicji, czym są mocne i słabe strony pracownika. Nie ma jakiegoś uniwersalnego zestawu analitycznego, który zaspokoiłby wszystkie indywidualne oczekiwania i pasował do wszystkich.

Jakie są twoje osiągnięcia

W internecie można znaleźć darmowe testy psychologiczne. Część z nich poświęcona jest szeroko pojętej osobowości i charakterom. Pytania dotyczą m.in. naszych relacji z innymi ludźmi, poziomu empatii, obowiązkowości, kreatywności, ciekawości świata, systemu wartości, itp. Można się w ten sposób sporo o sobie dowiedzieć, choć pojawia się problem z interpretacją wyników. Zwłaszcza wówczas, gdy odpowiedzi są zbyt ogólne, przypisują nas wprawdzie do jakiegoś profilu, ale nie dają odpowiedzi, czy nasze zachowania są dobrze czy źle oceniane przez innych.

– Skutecznym sposobem odkrywania swoich mocnych stron może być analiza zadań i osiągnięć, których dokonaliśmy w pracy – radzi Agnieszka Krzemień, ekspert ds. zmiany kariery w ManpowerGroup. – Osiągnięciem może być wprowadzenie usprawnień, zaproponowanie nowych rozwiązań w firmie. Ale też poradzenie sobie z sytuacją kryzysową, zmniejszenie ryzyka poprzez właściwe działania, otrzymanie wyróżnienia – zaznacza.

Dlatego skutecznym ćwiczeniem jest przeanalizowanie swoich kluczowych osiągnięć z ostatniego czasu oraz wypisanie, jakie umiejętności i cechy były potrzebne do realizacji tych zadań. – To dzięki wykorzystaniu naszych mocnych stron przynieśliśmy wymierne korzyści w naszej pracy, dlatego warto je wzmacniać – podkreśla Agnieszka Krzemień.

Lepiej poszukać trenera

Eksperci firmy rekrutacyjnej Work Service podpowiadają, by podczas szukania słabych i mocnych stron zastanowić się nad kilkoma – teoretycznie prostymi – pytaniami. Oto przykłady. Czy znajdujesz w sobie jakieś wyjątkowe cechy, które odróżniają cię od innych? Z jakich osiągnięć jesteś najbardziej dumny? Co dobrego powiedzieliby o tobie współpracownicy? Czy zauważasz w sobie cechy, które hamują twój zawodowy rozwój? Co mógłbyś sobie zarzucić w pracy nad ostatnim projektem? Czy twoje zachowanie przeszkadza kolegom? I tak dalej....

– Jeżeli potrafimy uważnie obserwować siebie, jesteśmy w stanie zidentyfikować, w czym jesteśmy dobrzy, a które nasze cechy wymagają pracy – przyznaje Sylwia Hałas-Dej, ekspertka ds. rozwoju w warszawskiej Akademii Leona Koźmińskiego. – W mojej ocenie lepiej jednak sięgnąć po narzędzia, które dają obiektywne wyniki. Warto na przykład skorzystać z pomocy trenera personalnego czy doradcy zawodowego, czyli osoby, która potrafi zinterpretować wyniki, dając nam pełny obraz i informację o tym, na co zwrócić uwagę – dodaje Hałas-Dej.

Jak się nie frustrować

Analizując własne mocne i słabe strony, trzeba pamiętać, by być szczerym wobec siebie. I starać się podejść do samooceny w miarę obiektywnie, to znaczy ani się nie wybielać, ani zbytnio nie oczerniać. „Podkręcanie" odpowiedzi tak, by pasowały do naszych wyobrażeń o pracowniku idealnym, mija się z celem. Umniejszanie swoich dokonań to z kolei podkopywanie pewności siebie, która jest potrzebna każdej osobie.

– Przeważnie mamy tendencję do nadmiernej skromności i zaniżania własnej wartości m.in. na rynku pracy – zaznacza Agnieszka Krzemień. – A przecież wszyscy oferujemy pracodawcy doświadczenie, umiejętności, wiedzę, cechy osobiste oraz osiągnięcia. I ten nasz własny, unikalny zestaw cech należy pokazać i skutecznie zakomunikować. Warto zdiagnozować potencjał i silne strony, aby w przyszłości podejmować decyzje oparte na racjonalnej wiedzy o czynnikach, które przynoszą satysfakcję – radzi Krzemień.

Warto też oczywiście mieć świadomość swoich słabych stron i starać się je poprawić, choć praca nad sobą jest jednym z najtrudniejszych zadań.

– Mamy różne osobowości, bywamy w różnych stanach psychicznych, stąd też ważna jest rola osoby, która potrafi się nam przyjrzeć z boku i nie pozwoli wpaść w samozachwyt albo frustrację – zaznacza Sylwia Hałas-Dej.

Do wyników testów i ocen trzeba starać się mieć dystans. Ale na pewno pozwalają one przyjrzeć się sobie, zrobić swoisty rachunek samego siebie.

Unikalne cechy

– Warto pomyśleć, gdzie swoje mocne strony wykorzystuję, czy są one wykorzystywane we właściwy sposób, czy można to zrobić inaczej. Mocne strony trzeba wzmacniać. Analiza słabych stron powinna nas skłonić do refleksji, czy i jakim nakładem sił i czasu chcemy je poprawiać, jaki to ma wpływ na mnie i na moje otoczenie. Jeśli duże – to pracujmy nad tym, jeśli nie – nawet ogromny wysiłek może nie przynieść efektu – analizuje ekspertka Akademii Leona Koźmińskiego.

Mówi się, że silne strony są kombinacją tego, co robimy dobrze – umiejętności i kompetencji, oraz tego, co najbardziej lubimy – zainteresowań – zaznacza Agnieszka Krzemień. – Każdy z nas ma unikalny zestaw silnych stron, które możemy zaoferować na rynku. Ważne, aby przyjrzeć się swoim umiejętnościom z dwóch perspektyw: czy jesteśmy w nich naprawdę dobrzy oraz czy lubimy je „wykonywać" – podsumowuje.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

REDAKCJA POLECA

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA