Powrót odpowiedzialności karnej urzędników - projekt Koalicji Obywatelskiej

Koalicja Obywatelska złożyła projekt ustawy zakładający uchylenie z tarcz antykryzysowych przepisów o zniesieniu odpowiedzialności karnej dla urzędników przekraczających uprawnienia przy zakupie towarów i usług niezbędnych do przeciwdziałania COVID-19.

Aktualizacja: 28.07.2020 15:35 Publikacja: 28.07.2020 13:50

Powrót odpowiedzialności karnej urzędników - projekt Koalicji Obywatelskiej

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

Projekt zakłada uchylenie art. 10c z ustawy z 2 marca o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, a także uchylenie art. 76 w ustawie z 16 kwietnia o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

Wspomniany art. 10c głosi, że "nie popełnia przestępstwa określonego w art. 231 lub art. 296 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1950 i 2128), deliktu dyscyplinarnego ani czynu, o którym mowa w art. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1440, 1495, 2020 i 2473 oraz z 2020 r. poz. 284), kto w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, nabywając towary lub usługi niezbędne dla zwalczania tej choroby zakaźnej, narusza obowiązki służbowe lub obowiązujące w tym zakresie przepisy, jeżeli działa w interesie społecznym, zaś bez dopuszczenia się tych naruszeń nabycie tych towarów lub usług nie mogłoby zostać zrealizowane albo byłoby istotnie zagrożone".

Art. 76 stanowi, że takich przestępstw nie popełnia także ten, "kto realizuje w interesie publicznym obowiązki i zadania związane ze zwalczaniem skutków COVID-19, w tym społeczno-gospodarczych, nałożone imiennie na reprezentowany przez niego podmiot w drodze ustawy lub na gruncie postanowień umowy, o której mowa w art. 21a ust. 5 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju (Dz. U. poz. 1572 oraz z 2020 r. poz. 569 i 695), jeżeli kieruje się zwalczaniem tych skutków".

- Chcieliśmy poinformować, że został złożony przez klub Koalicji Obywatelskiej projekt ustawy, który chcielibyśmy umownie nazwać "'nie' dla bezkarności polityków PiS" - powiedział na konferencji prasowej przed siedzibą Ministerstwa Zdrowia poseł Michał Szczerba.

- Podczas uchwalania ustaw covidowych politycy PiS zabezpieczyli swoją bezkarność, znieśli odpowiedzialność karną i dyscyplinarną dotyczącą dokonywanych zakupów jeśli chodzi o towary i usługi - stwierdził.

Polityk dodał, że nieprawidłowości dotyczące COVID pojawiły się w wielu krajach, "ale nikt nie wpadł na pomysł, żeby zapewnić sobie absolutną bezczelną bezkarność, tak jak to miało (miejsce - red.) w Polsce".

Odnosząc się do treści przepisów, które projekt ma uchylić Szczerba mówił, że bezkarność musi zostać zniesiona, a "politycy PiS muszą odpowiadać karnie, dyscyplinarnie i za naruszenie dyscypliny finansów publicznych wtedy, kiedy dokonują takich haniebnych naruszeń jak choćby w przypadku zakupu respiratorów".

Poseł Dariusz Joński stwierdził, że bezkarność to w istocie realizacja "słynnego TKM pana posła Kaczyńskiego". - Bezkarność w tym rozumieniu to również tworzenie bezkarnych przepisów dla zapewnienia bezkarności tych, którzy te przekręty robią - oświadczył.

Według Jońskiego, politycy PiS przegłosowując przepisy tarczy 2.0 "zwolnili się z odpowiedzialności karnej za zakupy, bo wiedzieli, że może być coś nie tak". - Nie może być żadnej kasty nietykalnych w Polsce, nawet jeśli należą do partii, która dzisiaj rządzi - mówił poseł.

Szczerba dodał, że KO chce, by projekt jak najszybciej wszedł w życie. Według niego, w Ministerstwie Zdrowia dochodziło do nieprawidłowości. - Minister Łukasz Szumowski, jego pomagier, jego pomocnik Janusz Cieszyński jednoosobowo de facto podjęli decyzje o zakupach towarów usług na kwotę miliarda złotych i śmieją się państwu i śmieją się nam prosto w twarz - oświadczył poseł KO.

Projekt zakłada uchylenie art. 10c z ustawy z 2 marca o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, a także uchylenie art. 76 w ustawie z 16 kwietnia o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

Wspomniany art. 10c głosi, że "nie popełnia przestępstwa określonego w art. 231 lub art. 296 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1950 i 2128), deliktu dyscyplinarnego ani czynu, o którym mowa w art. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1440, 1495, 2020 i 2473 oraz z 2020 r. poz. 284), kto w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, nabywając towary lub usługi niezbędne dla zwalczania tej choroby zakaźnej, narusza obowiązki służbowe lub obowiązujące w tym zakresie przepisy, jeżeli działa w interesie społecznym, zaś bez dopuszczenia się tych naruszeń nabycie tych towarów lub usług nie mogłoby zostać zrealizowane albo byłoby istotnie zagrożone".

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polityka
Grzegorz Braun kandydatem Konfederacji w wyborach do PE
Polityka
Spięcie w Sejmie. Wicemarszałek do Bąkiewicza: Proszę opuścić salę
Polityka
„Karczemna kłótnia” w PiS po decyzji o listach. Okupacja drzwi do gabinetu Jarosława Kaczyńskiego
Polityka
Afera zegarkowa w MON. Mariusz Błaszczak: Trzeba wyciągnąć konsekwencje
Polityka
Zmiana prokuratorów od Pegasusa i ogromna presja na sukces