Reklama

Wątpliwości dotyczące podatku od budynków i budowli należy rozstrzygać na korzyść podatnika - wyrok TK

Nie można dowolnie rozstrzygać, co jest budynkiem, a co budowlą – stwierdzili sędziowie, piętnując wady ustawy.

Aktualizacja: 14.12.2017 09:17 Publikacja: 14.12.2017 06:54

Wątpliwości dotyczące podatku od budynków i budowli należy rozstrzygać na korzyść podatnika - wyrok TK

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Wątpliwości dotyczące podatku od budynków i budowli należy rozstrzygać na korzyść podatnika – wynika z uzasadnienia wydanego w środę wyroku Trybunału Konstytucyjnego. To jeden z rzadkich przypadków użycia klauzuli in dubio pro tributario.

Trybunał zajmował się przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, szczególnie tymi o podatku od budynków i budowli. Stwierdził, że gdy dany obiekt spełnia wszystkie kryteria przewidziane dla budynku, to nie można kwalifikować go jako budowli. Nie można też stosować innych kryteriów niż przewidziane w ustawie. Napiętnował tym samym praktykę gmin, często uznających za budowlę różne obiekty nie ze względu na ich konstrukcję, ale przeznaczenie i wyposażenie.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Nieruchomości
Czy wspólnota mieszkaniowa może odmówić remontu balkonów i garażu? Wyrok NSA
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Oświata i nauczyciele
Uczniowie i nauczyciele alarmują w sprawie tzw. godzin basiowych. „To tykająca bomba”
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Sędzia z dwoma paszportami? Resort Żurka chce powrotu do zasady sprzed rządów PiS
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Kiedy można domagać się drogi koniecznej? Ważny wyrok Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama