Reklama

Sprzedaż lokalu otrzymanego w darowiźnie z podatkiem

Szybka sprzedaż mieszkania czy domu otrzymanego w darowiźnie, zwłaszcza od najbliższych, może skończyć się słonym rachunkiem.

Aktualizacja: 24.09.2020 18:55 Publikacja: 24.09.2020 14:46

Sprzedaż lokalu otrzymanego w darowiźnie z podatkiem

Foto: AdobeStock

Osoby, którym los w prezencie zesłał mieszkanie czy dom, muszą szczególnie uważać na to, co z nim dalej zrobią. Zwłaszcza decyzja o szybkiej sprzedaży może skończyć się podatkową katastrofą. Bo nawet jeśli – z uwagi na pełne zwolnienie w podatku od spadków i darowizn – fiskus musiał obejść się smakiem, to ma dużą szansę odbić to sobie przy odpłatnym zbyciu.

Trzeba pamiętać, że podatek od spadków i darowizn oraz PIT to dwie osobne daniny. Zgodnie z ustawą o PIT jedną z kategorii przychodów jest zaś odpłatne zbycie nieruchomości (prywatnych) i praw z nimi związanych. Przy czym ustawodawca posługuje się w tym przypadku pojęciem „nabycie", a to oznacza charakter uzyskania własności zarówno odpłatny, np. zakup za gotówkę czy wybudowanie własnym sumptem, jak i darmy, np. w darowiźnie czy w spadku.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Sądy i trybunały
Uchylenie immunitetu Małgorzaty Manowskiej zablokowane. Brakuje podpisu Dariusza Barskiego
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Oświata i nauczyciele
Uczniowie i nauczyciele alarmują w sprawie tzw. godzin basiowych. „To tykająca bomba”
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Sędziowie nie chcą odchodzić „na emeryturę”. KRS częściej odmawia niż się zgadza
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Dane osobowe
Kto odpowiada za wyciek danych osobowych pacjenta? Zapadł precedensowy wyrok
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama