Reklama
Rozwiń

AlphaZero. Szachy z innej planety

Kiedy zajmująca się sztuczną inteligencją firma DeepMind pokazała światu AlphaZero – samouczącą się maszynę, zbudowaną w oparciu o sieci neuronowe, szachowy świat zareagował zachwytem połączonym ze strachem. Było to rok temu i ten zachwyt trwa. Strach też.

Publikacja: 23.12.2018 00:01

Garri Kasparow, chociaż uchodzi za jednego z najlepszych szachistów w dziejach, jednocześnie jest pi

Garri Kasparow, chociaż uchodzi za jednego z najlepszych szachistów w dziejach, jednocześnie jest pierwszym mistrzem świata, który przegrał z komputerem. W 1997 roku został pokonany przez Deep Blue – maszynę zbudowaną przez IBM

Foto: AFP

Maszyna dostała od człowieka tylko podstawowe zasady szachów – poruszanie się pionów i figur. Reszty miała nauczyć się sama metodą prób i błędów. Zaczęła rozgrywać sama ze sobą jedną partię za drugą, poczynając od kompletnie przypadkowych posunięć niemających żadnego sensu, o strategii nawet nie wspominając, uczyła się królewskiej gry. Zaczynała rozumieć hierarchię pionów i figur, to, że należy opanować środek szachownicy i inne zasady. Po czterech godzinach AlphaZero osiągnęła poziom arcymistrzowski, a po dziewięciu pokonała najpotężniejszy i uznawany za zdecydowanie najlepszy program szachowy – Stockfish.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Plus Minus
Trzeci sezon „Squid Game”. Był szok i rewolucja, została miła zabawka
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Plus Minus
„Strefa gangsterów” – recenzja. Guy Ritchie narzuca serialowi wybuchowy rytm
Plus Minus
Nie powstrzymasz zalewu turystów, to przynajmniej na nich zarób
Plus Minus
Rafał Chwedoruk: Ostatni atut Polski 2050 legł w gruzach
Plus Minus
Mariusz Cieślik: Mój dług wdzięczności wobec Karola Nawrockiego
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama