Reklama

AlphaZero. Szachy z innej planety

Kiedy zajmująca się sztuczną inteligencją firma DeepMind pokazała światu AlphaZero – samouczącą się maszynę, zbudowaną w oparciu o sieci neuronowe, szachowy świat zareagował zachwytem połączonym ze strachem. Było to rok temu i ten zachwyt trwa. Strach też.

Publikacja: 23.12.2018 00:01

Garri Kasparow, chociaż uchodzi za jednego z najlepszych szachistów w dziejach, jednocześnie jest pi

Garri Kasparow, chociaż uchodzi za jednego z najlepszych szachistów w dziejach, jednocześnie jest pierwszym mistrzem świata, który przegrał z komputerem. W 1997 roku został pokonany przez Deep Blue – maszynę zbudowaną przez IBM

Foto: AFP

Maszyna dostała od człowieka tylko podstawowe zasady szachów – poruszanie się pionów i figur. Reszty miała nauczyć się sama metodą prób i błędów. Zaczęła rozgrywać sama ze sobą jedną partię za drugą, poczynając od kompletnie przypadkowych posunięć niemających żadnego sensu, o strategii nawet nie wspominając, uczyła się królewskiej gry. Zaczynała rozumieć hierarchię pionów i figur, to, że należy opanować środek szachownicy i inne zasady. Po czterech godzinach AlphaZero osiągnęła poziom arcymistrzowski, a po dziewięciu pokonała najpotężniejszy i uznawany za zdecydowanie najlepszy program szachowy – Stockfish.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Plus Minus
Jan Maciejewski: Zaczarowana amnestia
Plus Minus
Agnieszka Markiewicz: Dobitny dowód na niebezpieczeństwo antysemityzmu
Plus Minus
Świat nie pęka w szwach. Nadchodzi era depopulacji
Plus Minus
Pierwszy test jedności narodu
Plus Minus
Wirtualni nielegałowie ruszają na Zachód
Reklama
Reklama