Tomasz Pietryga: Blokowanie funduszy UE. Scenariusz węgierski nad Wisłą na razie niemożliwy

Niezatwierdzenie przez Brukselę węgierskiego planu odbudowy nie ma nic wspólnego z aktywowaniem rozporządzenia "fundusze za praworządność".

Aktualizacja: 09.07.2021 06:13 Publikacja: 08.07.2021 16:36

Premier RP Mateusz Morawiecki i premier Węgier Viktor Orban

Premier RP Mateusz Morawiecki i premier Węgier Viktor Orban

Foto: PAP/Łukasz Gągulski

Komisja Europejska skorzystała ze swojego klasycznego uprawnienia. Może blokować środki budżetowe przeznaczone dla danego państwa, jeśli uzna, że krajowe procedury niewystarczająco chronią przed korupcją. Węgierski plan wydatkowania 7,2 mld euro na walkę ze skutkami pandemii nie dawał takich gwarancji. Decyzja KE może się zmienić, jeśli Węgry wypełnią zalecenia Brukseli. Wzmocnią m.in. mechanizmy antykorupcyjne poprzez poprawę przepisów przetargowych, monitoringu i dostępu do informacji politycznej. Chodzi o ograniczenia nieformalnych płatności w sektorze zdrowia i zmniejszenie liczby niekonkurencyjnych przetargów, a także modernizację systemu informatycznego prokuratury.

Jeżeli Węgry spełnią postulaty KE, plan zostanie zatwierdzony i przekazany do Rady Europejskiej, złożone z szefów MSZ poszczególnych państw.

Czy podobny blokowania planu odbudowy scenariusz grozi Polsce? Rząd w Warszawie wnosił o wydłużenie terminu na zatwierdzenie planu przez Komisję o miesiąc. Decyzja w tej sprawie zapadnie w sierpniu.

Scenariusz węgierski raczej nam na tym etapie nie grozi. Bruksela, podejmując decyzje, oparła się tylko i wyłącznie na ocenie realnych zagrożeń związanych z defraudacją unijnych środków. Do Budapesztu zastrzeżenia były formułowane od lat. Szacunki Brukseli wskazywały, że nawet 4 proc. środków pochodzących z budżetu Unii mogły zostać wydane niezgodnie z przeznaczeniem. W Polsce nigdy nie mieliśmy podobnej sytuacji. Wyłudzanie funduszy UE jest sprawą marginalną, a jeśli chodzi o rozliczenia unijnych środków, sytuujemy się w czołówce państw, które robią to najlepiej.

Decyzja KE wobec Węgier to nie jest aktywowanie rozporządzenia „ fundusze za praworządność". Nie wiąże się też z zarzutami dotyczącymi dyskryminacji środowisk LGBT przez nową ustawę o ochronie dzieci.

Do takiego kroku zachęca Brukselę lewicowa większość w Parlamencie Europejskim.

Polsce zarzut nieszczelności systemu antykorupcyjnego nie grozi. Również w najbliższych miesiącach nie należy się spodziewać żadnych kroków związanych ze stosowaniem rozporządzenia „ fundusze za praworządność". KE mimo nacisków chce wstrzymać się tu z jakimikolwiek decyzjami, dopóki tego aktu prawnego nie oceni TSUE, a to może nastąpić najwcześniej w grudniu. Jeżeli jednak Luksemburg uzna rozporządzenie za zgodne z unijnymi traktatami, stosując jednocześnie wykładnie rozszerzającą, że może być ono zastosowane nie tylko w sprawach dokonanych już wyłudzeń i defraudacji, ale również wtedy, gdy zagrożenia są potencjalne, teoretyczne, bo np. sędziowie mają problem z niezawisłością, to wypłata funduszy dla Polski może być zagrożona. Tym bardziej że unijne instytucje naciskają.

Komisja Europejska skorzystała ze swojego klasycznego uprawnienia. Może blokować środki budżetowe przeznaczone dla danego państwa, jeśli uzna, że krajowe procedury niewystarczająco chronią przed korupcją. Węgierski plan wydatkowania 7,2 mld euro na walkę ze skutkami pandemii nie dawał takich gwarancji. Decyzja KE może się zmienić, jeśli Węgry wypełnią zalecenia Brukseli. Wzmocnią m.in. mechanizmy antykorupcyjne poprzez poprawę przepisów przetargowych, monitoringu i dostępu do informacji politycznej. Chodzi o ograniczenia nieformalnych płatności w sektorze zdrowia i zmniejszenie liczby niekonkurencyjnych przetargów, a także modernizację systemu informatycznego prokuratury.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Podsłuchy praworządne. Jak podsłuchuje PO, to już jest OK
Opinie Prawne
Antoni Bojańczyk: Dobra i zła polityczność sędziego
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Likwidacja CBA nie może być kolejnym nieprzemyślanym eksperymentem
Opinie Prawne
Marek Isański: Organ praworządnego państwa czy(li) oszust?
Opinie Prawne
Marek Kobylański: Dziś cisza wyborcza jest fikcją