Reklama

Granice badania przez podatnika jego kontrahentów

Nie można wymagać od przedsiębiorców, by drobiazgowo sprawdzali każdego kontrahenta. To rola fiskusa, a nie podatnika.

Publikacja: 06.07.2017 08:54

Granice badania przez podatnika jego kontrahentów

Foto: Fotolia.com

Po raz kolejny Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wyznaczył granice badania przez podatnika jego kontrahentów (wyrok z 12 kwietnia 2017 r., sygn. I SA/Bk 1206/16). Organy często oczekują, że podatnik sprawdzi wszystkich uczestników obrotu towarem, a sama weryfikacja obejmie czynności niemal detektywistyczne. Takie podejście zostało po raz kolejny zakwestionowane przez białostocki sąd administracyjny.

Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej sprzedaż telefonów komórkowych iPhone. Istotą sporu było prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz rzetelność dokonywanych transakcji w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów. Organ zakwestionował należytą staranność podatnika na podstawie zachowań, które sąd uznał za zgodne z dzisiejszymi realiami biznesowymi. Przykładowo, prowadzenie rozmów handlowych przez internet, poszerzanie asortymentu, wymóg szybko następujących płatności – to wszystko zgodnie z wyrokiem jest przejawem prowadzenia działalności gospodarczej, a nie braku staranności kupieckiej w relacjach biznesowych.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Wybiórcze prawo do wiedzy o sędziach
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Opinie Prawne
Michał Bieniak: Likwidacja uzasadnień wyroków to zagrożenie dla autorytetu sądów
Opinie Prawne
Paulina Kumkowska, Tomasz Kaczyński: Cztery wizje trzeźwości
Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Uchwała kontra uchwała
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Opinie Prawne
Piotr Szymaniak: Kiedy wypada bić na alarm
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama