Dynamika wspólnego rynku, nowe zjawiska i rozwój technologii wymuszają, aby prawo za nimi podążało. 11 kwietnia 2018 r. Komisja Europejska zaprezentowała program zatytułowany „Nowy ład dla konsumentów", czyli pakiet zmian w regulacjach dotyczących szeroko pojętej ochrony praw konsumentów w UE. Komisja od lat przyjmuje programy dotyczące kierunków rozwoju prawa konsumenckiego w UE tak, by zapewnić jego aktualność i spójność ze zmiennymi wymaganiami wspólnego rynku. Dlatego też zaprezentowany obecnie pakiet, który obejmuje też konkretne wnioski legislacyjne, wyznaczy kierunki zmian prawa konsumenckiego na najbliższe lata, a w konsekwencji spowoduje konieczność przystosowania się przedsiębiorców do nowej rzeczywistości, w której ochrona konsumenta zostanie jeszcze bardziej wzmocniona.
W „Nowym ładzie dla konsumentów" Komisja zapowiedziała zmiany w dotychczasowych dyrektywach konsumenckich w kierunku ich modernizacji. Przegląd ma objąć cztery dyrektywy, które chronią interesy gospodarcze konsumentów: dyrektywę 93/13 w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich; dyrektywę 98/6 w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom; dyrektywę 2005/29 dotyczącą nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów oraz dyrektywę 2011/83 w sprawie praw konsumentów.
Zmiany w dyrektywach mają objąć wiele kwestii, głównie aspekty działalności online (szczególnie w dobie rozwoju technologii cyfrowych), podwójnych standardów jakości produktów, skutecznych sankcji, ale też usuwania barier w prowadzeniu działalności przez przedsiębiorców.
Zakupy online i podwójna jakość produktów
Drugi wniosek Komisji dotyczy tzw. powództw przedstawicielskich w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów i uchylenia dyrektywy 2009/22 w sprawie nakazów zaprzestania szkodliwych praktyk. Chodzi o to, by umożliwić dochodzenie roszczeń przez upoważnione podmioty reprezentujące zbiorowe interesy konsumentów.
Nie ulega wątpliwości, że jedno z największych wyzwań związane jest z regulacją działalności w internecie. Dlatego też założenia „Nowego ładu dla konsumentów" dotyczą większej przejrzystość na rynkach internetowych, w tym na handlowych platformach. W tym kierunku będą szły zmiany w dyrektywach.