Czy po zmianie przepisów Komisja Weryfikacyjna nadal będzie mogła prowadzić postępowania

Warszawa nie wie, czy po zmianie przepisów, na podstawie których działa Komisja Weryfikacyjna, nadal powinna prowadzić postępowania. Prawnicy dylematom ratusza się natomiast nie dziwią.

Publikacja: 14.03.2018 06:58

Czy po zmianie przepisów Komisja Weryfikacyjna nadal będzie mogła prowadzić postępowania

Foto: Fotolia.com

Nowelizacja ustawy o szczególnych zasadach usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich to akt nie tylko niekonstytucyjny, ale i niejasny i nieprecyzyjny.

Takich określeń użył warszawski ratusz w piśmie do Zbigniewa Ziobry, ministra sprawiedliwości, którego resort był inicjatorem zmian w prawie. W dokumencie zawarte zostało 14 pytań dotyczących nowelizacji ustawy, na podstawie której działa komisja Patryka Jakiego. Jak się zaznacza, wiele z nich padło z ust przedstawicieli miasta podczas prac legislacyjnych nad nowelizacją – nie doczekały się jednak „rzeczowej odpowiedzi".

Obowiązujący od dziś akt rozszerza natomiast kognicję komisji. Ta będzie się mogła zająć nie tylko ostatecznymi decyzjami reprywatyzacyjnymi, ale i sprawami aktualnie procedowanymi. Warszawa nie jest więc pewna, czy prezydent stolicy wciąż będzie organem właściwym w sprawach rozstrzyganych na podstawie art. 7 dekretu Bieruta, czy też powinien przekazywać je według właściwości komisji – z jednoczesnym wnioskiem o wszczęcie postępowania rozpoznawczego.

– Jest to jak najbardziej uzasadniona obawa. Pamiętając o wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie sporu kompetencyjnego pomiędzy ratuszem a komisją, w którym sąd stwierdził, że ratusz nie ma pierwszeństwa w rozpatrywaniu spraw dekretowych, można sobie wyobrazić, że teraz to komisja będzie właściwa do rozpatrywania wniosków składanych na podstawie dekretu. Oczywiście spowoduje to całkowity paraliż tego rodzaju spraw – uważa dr Łukasz Bernatowicz, radca prawny.

Inaczej sprawę widzi natomiast Ministerstwo Sprawiedliwości.

– Postępowania przed komisją i prezydentem m.st. Warszawy są to dwa niezależne postępowania o różnym trybie. Postępowanie przed komisją ma charakter nadzwyczajny – podnosi Witold Cieśla, naczelnik wydziału w Departamencie Prawa Administracyjnego MS.

Przedstawiciel resortu przyznaje jednak, że dzięki zmianom przepisów komisja władna będzie wydawać decyzje w przedmiocie odmowy uwzględnienia wniosku dekretowego i ustanawiać użytkowanie wieczyste.

Kolejny problem sprowadza się do udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy skoro miasto będzie nadal rozpoznawać sprawy na podstawie art. 7 dekretu, to czy aby nie powinno brać pod uwagę przepisów ustawy o szczególnych zasadach usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, mówiących o podstawach uchylenia decyzji reprywatyzacyjnych lub stwierdzenia wydania ich z naruszeniem prawa.

Na tak postawione pytania ministerstwo odpowiada przecząco, zaznaczając przy tym, że tylko komisja działa na podstawie wskazanego aktu.

Efekt? Prawny galimatias.

– Prezydent m.st. Warszawy ma w ustawie (o gospodarce nieruchomościami – red.) wymienione przypadki, w których musi odmówić zwrotu nieruchomości. W innych sytuacjach musi je zwrócić. Tymczasem komisja ma prawo uchylać decyzje zwrotowe także w innych wypadkach – zauważa radca prawny Marcin Nosiński.

Opinia

Witold Pahl, zastępca prezydenta m.st. Warszawy

Niepokojące jest to, że komisja weryfikacyjna nowelizacją została wyposażona w prawo dostępu i przetwarzania informacji zawartych w Krajowym Rejestrze Sądowym, Krajowym Rejestrze Karnym oraz centralnej bazie danych ksiąg wieczystych bez wiedzy i zgody osoby, której dane dotyczą. Takie uprawnienia są sprzeczne z ustawą o ochronie danych osobowych i idą dalej niż uprawnienia sądów lub prokuratorów. Ustawa narusza także zasadę niedziałania prawa wstecz i podważa zasadę domniemania dobrej wiary i rękojmi ksiąg wieczystych. W wielu miejscach jest niejasna, dlatego też skierowaliśmy pismo do ministra Zbigniewa Ziobry z prośbą o dokonanie jej wykładni. Liczymy na udzielenie odpowiedzi m.in. na pytanie, jak m.st. Warszawa ma w praktyce wypełniać obowiązek przywracania posiadania lokali na rzecz dawnych najemców w sytuacji, gdy np. lokale nie istnieją lub dawni lokatorzy dostali już w najem inny lokal albo są obecnie właścicielami mieszkań lub domów.

Nowelizacja ustawy o szczególnych zasadach usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich to akt nie tylko niekonstytucyjny, ale i niejasny i nieprecyzyjny.

Takich określeń użył warszawski ratusz w piśmie do Zbigniewa Ziobry, ministra sprawiedliwości, którego resort był inicjatorem zmian w prawie. W dokumencie zawarte zostało 14 pytań dotyczących nowelizacji ustawy, na podstawie której działa komisja Patryka Jakiego. Jak się zaznacza, wiele z nich padło z ust przedstawicieli miasta podczas prac legislacyjnych nad nowelizacją – nie doczekały się jednak „rzeczowej odpowiedzi".

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów