– Większość problemów z dostępnością kolejowych obiektów obsługi podróżnych powstała na etapie ich projektowania, gdy nie uwzględniono wszystkich potrzeb osób z niepełnosprawnością – stwierdziła w raporcie Najwyższa Izba Kontroli. Przypomina w nim, że bariery w dostępie do transportu mogą się przyczyniać do wykluczenia z życia społecznego osób z niepełnosprawnością. Zawężają możliwość swobodnego przemieszczania się, podejmowania pracy, edukacji, korzystania z leczenia i rehabilitacji czy z oferty kulturalnej. Uzależniają także te osoby od pomocy osób pełnosprawnych, np. członków rodziny lub pracowników wyspecjalizowanych instytucji.

Czytaj także: Potrzeby niewidomych ignorowane przez władzę

W latach 2014–2017 PKP SA przeprowadziły modernizację 20 z 632 czynnych dworców. Kontrolą NIK objęto cztery duże dworce: Bydgoszcz Główna, Kraków Główny, Opole Główne, Szczecin Główny, oraz mniejsze: Kalisz, Kędzierzyn-Koźle, Piła Główna. Skontrolowano także dostępność peronów na linii kolejowej nr 248 Gdańsk-Wrzeszcz–Gdańsk-Osowa oraz peronów przy skontrolowanych dworcach Kraków Główny i Szczecin Główny.