Odkrywanie zapomnianych skarbów

Dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina mówi, jak łączyć historię z nowoczesnością, by lepiej poznać nasze dziedzictwo

Aktualizacja: 17.03.2018 15:55 Publikacja: 15.03.2018 14:42

Siedziba Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina

Siedziba Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina

Foto: Wikimedia Commons, Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0), Bosyantek

Rzeczpospolita: Z jednej strony Instytut stawia na nowoczesność, bo w czasie ostatniego festiwalu „Chopin i jego Europa" uruchomił nowe kanały dystrybucji informacji, z drugiej – zamówiliście kopię fortepianu, na którym grał Fryderyk Chopin. To wielki rozziew...

Artur Szklener: Ale nie sprzeczność. Muzyka klasyczna jako sztuka i kultura jej wykonania są w Europie niezwykle konserwatywne. Zaczerpnięte z przełomu XIX i XX wieku zachowania w trakcie koncertów, strój nawiązujący do ubioru wyższych sfer, wystrój sal koncertowych, trwają do dziś. Nowoczesność w naszym rozumieniu nie oznacza przełamywania tej konwencji, tylko wykorzystanie współczesnych technologii w celu zainteresowania młodego słuchacza, pełniejszej dystrybucji informacji, wiedzy i samej muzyki. Istota przeżycia artystycznego pozostaje jednak bez zmian – chodzi o osobisty kontakt z żywą, wspaniałą sztuką. A chęć pozyskania instrumentu, na jakim grał Chopin, jest sprawą oczywistą.

Pozostało 83% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Kultura
Decyzje Bartłomieja Sienkiewicza: dymisja i eurowybory
Kultura
Odnowiony Pałac Rzeczypospolitej zaprezentuje zbiory Biblioteki Narodowej
Kultura
60. Biennale Sztuki w Wenecji: Złoty Lew dla Australii
Kultura
Biblioteka Narodowa zakończyła modernizację Pałacu Rzeczypospolitej
Kultura
Muzeum Narodowe w Krakowie otwiera jutro wystawę „Złote runo – sztuka Gruzji”