Barometr Metrohouse i Gold Finance (dane dotyczą II kw. 2019 roku) wskazuje, że najliczniejszą grupę kupujących mieszkania na rynku wtórnym - aż 41 proc. - stanowią milenialsi, czyli urodzeni w latach 80. i 90 XX wieku.
- Nabywcami nieruchomości są powiększające się rodziny. U osób po 30. roku pojawia się lub dorasta pierwsze dziecko, co zmusza do zakupu nowego lub większego mieszkania - mówi Marcin Jańczuk, ekspert Metrohouse. - Ok. 40 - letni nabywcy mają kolejne dzieci, co także dopinguje do zwiększania przestrzeni życiowej.
Milenialsi kupują również największe mieszkania. Średnia powierzchnia kupowanych lokali to 59 mkw. - Największe mieszkania są również najdroższe. Średnia cena mieszkań, które kupują milenialsi, to 311 tys. zł - podaje Marcin Jańczuk.
Z analiz Metrohouse i Gold Finance wynika, że 23 proc. kupujących mieszkania w Polsce stanowią osoby pomiędzy 40. a 50. rokiem życia. - Często są to klienci kupujący mieszkania dla swoich dzieci lub zmieniający lokale na mniejsze po wyprowadzce dzieci - mówi Marcin Jańczuk. - W grę wchodzą też zakupy inwestycyjne. Średnia cena mieszkania kupowanego przez tę grupę osób wynosi 290 tys. zł, a średni metraż to 51 mkw. Kolejna badana grupa kupujących to osoby pomiędzy 20. a 30. rokiem życia, którzy stanowią zaledwie 14 proc. nabywców w II kw. Średni metraż kupowanych przez nie mieszkań to 55 mkw., a średnia cena - to 274 tys. zł.
Najmniejszą grupę kupujących mieszkania w Polsce stanowią osoby w przedziale wiekowym 50 - 60 lat i osoby po 60. roku życia. Obie grupy stanowią po 11 proc. wszystkich kupujących. Z Barometru Metrohouse i Gold Finance wynika, że średni metraż mieszkania kupowanego przez osoby w wieku 50-60 lat to 47 mkw., a przez klientów po 60. roku życia - 46 mkw.