fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Mieszkaniowe

Milenialsi idą na zakupy. Kupują dużo i drogo

metrohouse
Wzrost cen mieszkań wcale nie odstrasza kupujących. Największą grupę kupujących stanowią młodzi ludzie.

Barometr Metrohouse i Gold Finance (dane dotyczą II kw. 2019 roku) wskazuje, że najliczniejszą grupę kupujących mieszkania na rynku wtórnym - aż 41 proc. - stanowią milenialsi, czyli urodzeni w latach 80. i 90 XX wieku.

- Nabywcami nieruchomości są powiększające się rodziny. U osób po 30. roku pojawia się lub dorasta pierwsze dziecko, co zmusza do zakupu nowego lub większego mieszkania - mówi Marcin Jańczuk, ekspert Metrohouse. - Ok. 40 - letni nabywcy mają kolejne dzieci, co także dopinguje do zwiększania przestrzeni życiowej.

Milenialsi kupują również największe mieszkania. Średnia powierzchnia kupowanych lokali to 59 mkw. - Największe mieszkania są również najdroższe. Średnia cena mieszkań, które kupują milenialsi, to 311 tys. zł - podaje Marcin Jańczuk.

Z analiz Metrohouse i Gold Finance wynika, że 23 proc. kupujących mieszkania w Polsce stanowią osoby pomiędzy 40. a 50. rokiem życia. - Często są to klienci kupujący mieszkania dla swoich dzieci lub zmieniający lokale na mniejsze po wyprowadzce dzieci - mówi Marcin Jańczuk. - W grę wchodzą też zakupy inwestycyjne. Średnia cena mieszkania kupowanego przez tę grupę osób wynosi 290 tys. zł, a średni metraż to 51 mkw. Kolejna badana grupa kupujących to osoby pomiędzy 20. a 30. rokiem życia, którzy stanowią zaledwie 14 proc. nabywców w II kw. Średni metraż kupowanych przez nie mieszkań to 55 mkw., a średnia cena - to 274 tys. zł.

Najmniejszą grupę kupujących mieszkania w Polsce stanowią osoby w przedziale wiekowym 50 - 60 lat i osoby po 60. roku życia. Obie grupy stanowią po 11 proc. wszystkich kupujących. Z Barometru Metrohouse i Gold Finance wynika, że średni metraż mieszkania kupowanego przez osoby w wieku 50-60 lat to 47 mkw., a przez klientów po 60. roku życia - 46 mkw.

Z analiz Metrohouse i Gold Finance wynika, że pracownicy etatowi stanowią połowę kupujących mieszkania w Polsce. Średnia cena nieruchomości kupowanych przez osoby posiadające umowę o pracę wynosi 292 tys. zł, a średni metraż to 55 mkw.

25 proc. wszystkich kupujących stanowią przedsiębiorcy, 11 proc., emeryci 10 proc., a menedżerowie i top menedżerowie (łącznie 14 proc.). najdroższe mieszkania kupują top managerowie, gdyż średnio przeznaczają na nie 399 tys. zł., a najtańsze zaś emeryci 240 tys. zł.

- Uważa się, że zakup mieszkania jest jedną z najlepszych form lokowania kapitału - komentuje Marcin Jańczuk. - Potwierdzeniem tej tezy są nasze analizy, z których wynika, że 28 proc. wszystkich kupujących stanowią osoby, które zdecydowały się na zakup inwestycyjny. Średnia cena mieszkań pod inwestycję to 260 tys. zł, a średni metraż to 42 mkw. Kolejnym częstym powodem zakupu nieruchomości jest przeprowadzka do większego mieszkania. Kupujący dla których jest główny powód, stanowią 20 proc. nabywców, a średni metraż jest naprawdę pokaźny, bo wynosi 57 mkw. 11 proc. wszystkich kupujących stanowią osoby, które przeprowadzają się do innego miasta i tam kupują mieszkanie, podobnie, bo 9 proc. to osoby, które kupują pierwszą nieruchomość w życiu, natomiast 4 proc. to osoby, które zmieniają mieszkanie na mniejsze. Co ciekawe średni metraż osób, które decydują się na mniejsze mieszkanie jest większy (45 mkw.) niż tych, którzy kupują inwestycyjnie.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA