Istota nauczania klinicznego kierunkiem dla reform nauczania

Zajęcia w małych grupach, symulacje rozpraw sądowych, czy rozmów z klientem – to tylko niektóre z elementów tzw. nauczania klinicznego (clinical legal education), z powodzeniem realizowanego na wydziałach prawa w Polsce od 20 lat.

Aktualizacja: 02.08.2018 00:02 Publikacja: 01.08.2018 13:46

Istota nauczania klinicznego kierunkiem dla reform nauczania

Foto: 123RF

Nowa Ustawa prawo o szkolnictwie wyższym może być punktem wyjścia dla zmian w dydaktyce uniwersyteckiej. Przykłady dobrych praktyk są od lat realizowane na wydziałach prawa, na których – w tzw. klinikach prawa – zajęcia oparte są o aktywne metody nauczania. Polscy nauczyciele kliniczni to eksperci cenieni na całym świecie, zasiadający w zarządach europejskich stowarzyszeń działających na rzecz tego typu edukacji (m.in. European Network for Clinical Legal Education). Wielu z nich publikuje w zagranicznych czasopismach naukowych, pracuje w najdalszych zakątkach globu (m.in. w Wietnamie).

Czytaj także: Badanie Studenci Prawa w Polsce 2018

Wsparcie metodologiczne dla kadr uniwersyteckich to świetnie opracowana literatura tematu – sięgać można do podręczników dedykowanych zarówno nauczycielom pragnącym poznać metody pracy z grupą, jak i studentom – uczestnikom zajęć. Z samej swej istoty zajęcia te angażują wszystkich członków grupy.

Aby jednak można było w ten niezwykle efektywny sposób przekazywać wiedzę, która jest przedmiotem danego kursu konieczne jest zapewnienie nauczycielom wsparcia instytucjonalnego, np. w postaci: odpowiedniej wielkości sal wykładowych (umożliwiających prowadzenie symulacji i pracę w grupach w komfortowych warunkach), materiałów do zajęć, czy odpowiedniej wielkości grup ćwiczeniowych (z mojego doświadczenia wynika, że trudno jest przeprowadzić warsztaty w oparciu o burzę mózgów, metodę śnieżnej kuli, czy w końcu symulację rozprawy sądowej z grupą, która liczy mniej niż 5 osób, a więcej niż 20).

Czytaj także: Ranking wydziałów prawa 2018

Reformie w obszarze wyższej edukacji powinna zatem towarzyszyć nie tylko dyskusja o metodach pracy ze studentami, ale również o tym jakie zaplecze i wsparcie wyższe uczelnie zapewniają swoim dydaktykom.

Dr Katarzyna Julia Kowalska Nauczyciel kliniczny, adiunkt WPiA UW. Prowadziła zajęcia w klinikach prawa m.in. na: Universitat di Valencia, Universita Roma Tre w Rzymie. W oparciu o metody kliniczne prowadziła również trening dla sędziów w ramach European Judicial Training Network (EJTN), a także warsztaty dla nauczycieli akademickich z Gruzji, Ukrainy, Białorusi.

Nowa Ustawa prawo o szkolnictwie wyższym może być punktem wyjścia dla zmian w dydaktyce uniwersyteckiej. Przykłady dobrych praktyk są od lat realizowane na wydziałach prawa, na których – w tzw. klinikach prawa – zajęcia oparte są o aktywne metody nauczania. Polscy nauczyciele kliniczni to eksperci cenieni na całym świecie, zasiadający w zarządach europejskich stowarzyszeń działających na rzecz tego typu edukacji (m.in. European Network for Clinical Legal Education). Wielu z nich publikuje w zagranicznych czasopismach naukowych, pracuje w najdalszych zakątkach globu (m.in. w Wietnamie).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona