Reklama

Istota nauczania klinicznego kierunkiem dla reform nauczania

Zajęcia w małych grupach, symulacje rozpraw sądowych, czy rozmów z klientem – to tylko niektóre z elementów tzw. nauczania klinicznego (clinical legal education), z powodzeniem realizowanego na wydziałach prawa w Polsce od 20 lat.

Aktualizacja: 02.08.2018 00:02 Publikacja: 01.08.2018 13:46

Istota nauczania klinicznego kierunkiem dla reform nauczania

Foto: 123RF

Nowa Ustawa prawo o szkolnictwie wyższym może być punktem wyjścia dla zmian w dydaktyce uniwersyteckiej. Przykłady dobrych praktyk są od lat realizowane na wydziałach prawa, na których – w tzw. klinikach prawa – zajęcia oparte są o aktywne metody nauczania. Polscy nauczyciele kliniczni to eksperci cenieni na całym świecie, zasiadający w zarządach europejskich stowarzyszeń działających na rzecz tego typu edukacji (m.in. European Network for Clinical Legal Education). Wielu z nich publikuje w zagranicznych czasopismach naukowych, pracuje w najdalszych zakątkach globu (m.in. w Wietnamie).

Czytaj także: Badanie Studenci Prawa w Polsce 2018

Wsparcie metodologiczne dla kadr uniwersyteckich to świetnie opracowana literatura tematu – sięgać można do podręczników dedykowanych zarówno nauczycielom pragnącym poznać metody pracy z grupą, jak i studentom – uczestnikom zajęć. Z samej swej istoty zajęcia te angażują wszystkich członków grupy.

Aby jednak można było w ten niezwykle efektywny sposób przekazywać wiedzę, która jest przedmiotem danego kursu konieczne jest zapewnienie nauczycielom wsparcia instytucjonalnego, np. w postaci: odpowiedniej wielkości sal wykładowych (umożliwiających prowadzenie symulacji i pracę w grupach w komfortowych warunkach), materiałów do zajęć, czy odpowiedniej wielkości grup ćwiczeniowych (z mojego doświadczenia wynika, że trudno jest przeprowadzić warsztaty w oparciu o burzę mózgów, metodę śnieżnej kuli, czy w końcu symulację rozprawy sądowej z grupą, która liczy mniej niż 5 osób, a więcej niż 20).

Czytaj także: Ranking wydziałów prawa 2018

Reklama
Reklama

Reformie w obszarze wyższej edukacji powinna zatem towarzyszyć nie tylko dyskusja o metodach pracy ze studentami, ale również o tym jakie zaplecze i wsparcie wyższe uczelnie zapewniają swoim dydaktykom.

Dr Katarzyna Julia Kowalska Nauczyciel kliniczny, adiunkt WPiA UW. Prowadziła zajęcia w klinikach prawa m.in. na: Universitat di Valencia, Universita Roma Tre w Rzymie. W oparciu o metody kliniczne prowadziła również trening dla sędziów w ramach European Judicial Training Network (EJTN), a także warsztaty dla nauczycieli akademickich z Gruzji, Ukrainy, Białorusi.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama