Reklama
Rozwiń
Reklama

Spóźniony lot A330neo

Szerokokadłubowy A330neo w nowej wersji wykonał pierwszy próbny lot, opóźniony względem planów z powodu zwłoki w montażu silników Trent 7000

Publikacja: 19.10.2017 18:09

Start z lotniska w Tuluzie obserwowało kierownictwo Airbusa i Rolls-Royce, dostawy silników.

Rodzina A330 oferowanych od lat 90. zapewniała największą sprzedaż do czasu pojawienia się B787 Dreamliner. Unowocześniona wersja A330neo z większymi silnikami ma bronić pozycji Airbusa na lukratywnym rynku maszyn na 250-300 miejsc.

Dyrektor generalny Fabrice Bregier poinformował, że Airbus postanowili zwiększyć maksymalny udźwig tego samolotu o ok.4 proc. do 251 ton, aby maszyna mogła latać od 2020 r. na dłuższych trasach, np. z Londynu do Kuala Lumpur.

Pierwszy lot opóźnił się z powodu późnego zakończenia montażu silników Trent 7000, bo ich producent nie mógł poradzić sobie z dwoma innymi projektami. Twierdzi, że nowe większe silniki są o 10 proc. sprawniejsze i o połowę mniej głośne od poprzedniej generacji.

Airbus podał, że nowy A330neo wejdzie do eksploatacji w połowie 2018 r., wcześniej, gdy przystępował w 2014 r. do prac modernizacyjnych, planował premierę w IV kwartale 2017.

Reklama
Reklama

Bregier poinformował również, że Airbus nadal zakłada dostawę w tym roku ok. 200 wąskokadłubowych A320neo, ale będzie to trudne. Producent silników Pratt&Whitney, który miał z nimi problemy powodujące opóźnienia w dostawach samolotów testuje teraz przeprojektowane elementy silników i ma pod koniec roku zacząć dostawy zmienionej wersji.

Na razie samoloty bez jednostek napędowych stoją na placu w Tuluzie, bo producent silników wysyła części zamienne do nich liniom, które uziemiły swe samoloty z powodu wcześniejszych przeglądów technicznych. Większość samolotów ma trafić do klientów, którzy wybrali nowe amerykańskie silniki GTF. Nie ma natomiast problemów z jednostkami produkowanymi rzez CFM Int'l, spółkę GE i Safrana.

A330neo i A320neo są przykładami dość taniego unowocześnienia dokonanego przez Airbusa, który podobnie jak Boeing chce wykorzystać skok w technologii projektowania silników, na czym skorzystają też droższe nowe wersje A350 i B787.

Transport
Statek Maersk przepłynął przez Bab al-Mandab. Czy to początek zmian?
Transport
Nowe sankcje Unii i Wielkiej Brytanii uderzają we flotę cieni i robiących biznesy z Rosją
Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama