To początek integracji sektora lotniczego w Polsce. Decyzję podjął i podpisał premier Mateusza Morawiecki. LOT AMS i LS Technics zajmują się obsługą techniczną samolotów, LS obsługą naziemną samolotów, pasażerów, ich bagaży oraz przesyłek lotniczych.
- PGL pozwoli wytworzyć synergię, która będzie bodźcem do rozwoju sektora lotniczego w Polsce – uważa Rafał Milczarski, prezes PGL. - Umieszczenie tych spółek pod parasolem właścicielskim PGL pozwoli na zwiększenie efektywności wynikające m.in. ze wspólnej strategii, lepszego przepływu informacji i know-how, a także ze wspólnego planowania i z zamówień grupowych - dodał prezes LOTu cytowany w komunikacie spółki. Jego zdaniem dzięki utworzeniu PGL pasażer będzie obsługiwany przez jedną grupę kapitałową, a nie kilka spółek i może liczyć na lepszą jakość podróżowania.
Jak powiedziała prezes LOT AMS, Aleksandra Juda niezależnie od wejścia do PGL, LOT AMS zamierza utrzymać udział LOT-u w stosunku do pozostałych klientów na poziomie 50:50 dla świadczonych usług. - Dołączamy do PGL jako największy pracodawca branży lotniczej w Polsce, posiadający doświadczenie w obsłudze pasażerów, ich bagaży, przesyłek lotniczych i samolotów, którymi latają. Dotyczy to zarówno obsługi naziemnej przez pracowników LS AS, jak i obsługi technicznej, przez pracowników LS Technics – przekonuje Marcin Opaliński, prezes LS Airport Services, który widzi szansę rozwoju dla swoich dwóch spółek. – Chcemy także zaistnieć tam, gdzie lata narodowy przewoźnik, a nas jeszcze nie ma – mówił Marcin Opaliński.
Co to konkretnie oznacza dla pasażerów? Przede wszystkim większy wpływ LOTu na czas, w którym dostarczany jest ich bagaż. Wiadomo, że jest to nadal wielka niedogodność dla podróżnych, a tego lata zdarzyło się czekać ponad godzinę na walizki dostarczane przez LS na warszawskim Lotnisku Chopina. Pasażerowie mieli wtedy pretensje do LOTu, bądź innej linii, którą obsługiwał LS, a także lotniska. Teraz spółka handlingowa za jakość usług będzie rozliczana przez PGL.
PGL została powołana do życia w styczniu 2018. W sierpniu br. UOKiK wydał zgodę na przejęcie spółek LOT, LOTAMS i LSAS i LST. Dzisiejsze włączenie spółek do PGL jest kolejnym etapem konsolidacji.