Reklama

United kupuje więcej mniejszych A350

United Airlines zamówił 10 samolotów A350 więcej, ale zrezygnował z największej wersji i opóźnił ich odbiór dla zachowania gotówki — podały obie firmy

Publikacja: 11.09.2017 11:07

A350

A350

Foto: Wikimedia

Amerykański przewoźnik zamówił 45 A350-900 zamiast 35 przyszłych A350-1000, który na razie jest na etapie próbnych lotów, a ma wejść do eksploatacji pod koniec roku. Zmiana jest z jednej strony ciosem dla producenta, który traci kluczowego klienta na największą wersję samolotu szerokokadłubowego, ale z drugiej strony zachowuje obecność we flocie dużych maszyn United.

Dyrektor finansowy tej linii, Andrew Levy wyjaśnił na konferencji prasowej, że mniejsza wersja na 325 miejsc jest lepiej dostosowana do sieci United. Samoloty te zastąpią maszyny B777-200ER, które w 2022 r., zaczną mieć 25 lat. — Mamy wiele innych opcji, jakie możemy jeszcze wykorzystać w podobnych parametrach ekonomicznych — stwierdził Levy. Zdaniem przedstawicieli sektora, linia ta może zainteresować się wersją -1000 i innymi typami, jeśli zmienią się potrzeby jej floty.

Dyrektor finansowy tej linii, Andrew Levy wyjaśnił na konferencji prasowej, że mniejsza wersja na 325 miejsc jest lepiej dostosowana do sieci United. Samoloty te zastąpią maszyny B777-200ER, które w 2022 r., zaczną mieć 25 lat. — Mamy wiele innych opcji, jakie możemy jeszcze wykorzystać w podobnych parametrach ekonomicznych — stwierdził Levy. Zdaniem przedstawicieli sektora, linia ta może zainteresować się wersją -1000 i innymi typami, jeśli zmienią się potrzeby jej floty.

Zamówienie airbusów wstrzymano w planach United przed połączeniem tej linii w 2010 r. z Continental Airlines, która korzystała wyłącznie z samolotów Boeinga. Według analityków lotnictwa cywilnego, istnieje ryzyko wypchnięcia A350-1000 z największego na świecie przewoźnika, który złożył zamówienia na dużą liczbę B777-300ER.

Amerykanie chcieli też odroczyć odbiór A350, co może doprowadzić do wprowadzenia klauzul o rosnących cenach i dać producentom dodatkowe argumenty przetargowe w negocjacjach. Firma matka United Continental Holdings podała o odroczeniu odbioru A350 pod koniec 2022 r. do 2027, co pozwoliło zmniejszyć jej najbliższe wydatki o miliard dolarów. Nowa umowa ma dla Airbusa wartość dodatkowych 1,5 mld dolarów w cenach katalogowych. A350-1000 kosztuje bez rabatu 359,3 mln wobec 311,2 mln w przypadku wersji -900.

Reklama
Reklama

Utrzymanie zamówienia na A350 uważano za najważniejsze zadanie nowego wiceprezesa Airbusa ds. sprzedaży, Kirana Rao, mianowanego niedawno na miejsce weterana Johna Leahy, który wkrótce przechodzi na emeryturę.

A350-1000 miał konkurować ze starszym B777-300ER, którego produkcja maleje, ale Airbusowi nie udało się zachować dynamiki w segmencie największych samolotów 2-silnikowych, bo Boeing odpowiedział uruchomieniem produkcji większego B777X. Zamówienia na A350-1000 osiągnęły w lipcu szczyt 212 sztuk, jedną czwartą całej rodziny A350.

Transport
Fiasko zakupu Smartwings. Co dalej z ekspansją LOT-u?
Transport
Czeski Smartwings jednak nie dla LOT-u. Wygrali Turcy
Transport
„Trójka z Zatoki”. Dlaczego arabskie linie lotnicze odniosły sukces
Transport
Administracja Trumpa umarza 11 mln dol. kary dla Southwest Airlines
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama