Jak teraz będziemy latać? Są już wytyczne Brukseli

Pasażerowie będą zobowiązani do noszenia masek zasłaniających nos i usta oraz utrzymywania bezpiecznej odległości od innych podróżnych tam gdzie jest to możliwe. I mają jak najczęściej myć ręce – to warunki startu przewozów pasażerskich wytyczone przez instytucje europejskie.

Aktualizacja: 21.05.2020 09:24 Publikacja: 21.05.2020 08:44

Terminal 2 lotniska Charles de Gaulle w Roissy pod Paryżem

Terminal 2 lotniska Charles de Gaulle w Roissy pod Paryżem

Foto: AFP

Komisja Europejska, Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) oraz Europejskie Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom (ECDC) wydały we czwartek, 21 maja wytyczne dotyczące podróży lotniczych. Jest w nich to, co zapowiadali i stosują już sami przewoźnicy, którzy zdecydowali się na uruchomienie pierwszych rejsów po szczycie pandemii Covid-19.

Jako „bezpieczną" odległość między pasażerami uznano 1,5 metra z zaznaczeniem jednakże, że jej zachowanie powinno być przestrzegane tam, gdzie jest to możliwe. A jeśli nie jest możliwe przewoźnicy i porty lotnicze powinny zadbać o właściwą „etykietę oddechową", bądź inne środki bezpieczeństwa. Natomiast pasażerowie mają być rozsadzeni w kabinach tak daleko od siebie, jak jest to tylko możliwe. Komisja Europejska i EASA oraz ECDC nie zarekomendowały jedna pozostawienie wolnego co drugiego fotela w samolotach. Dla linii lotniczych oznaczałoby to trwałą utratę rentowności, która dla linii europejskich wynosiła w 2019 roku 66 proc.

Czytaj także: LOT wznowi rejsy po Polsce 1 czerwca

—To jest dopiero początek, a nie ostateczne wytyczne dla procesu przywracania podróży bezpiecznych jak to tylko jest możliwe w obecnych warunkach — mówi Patrick Ky, dyrektor generalny EASA. Oczywiście jeszcze musi działać zdrowy rozsądek, więc pasażerowie muszą powstrzymać się od podróżowania jeśli zauważą u siebie jakiekolwiek objawy podobne do tych jakie występują u chorych na Covid-19, bądź też mieli styczność osobami zakażonymi tym wirusem.

AFP

W tych jasnych wytycznych zadowolone jest Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), które ze swojej strony zwraca jeszcze uwagę na konieczność odpowiedniego zorganizowania rejestracji pasażerów, zapobieganiu tworzenia się kolejek na lotniskach oraz wskazuje na konieczność częstego odkażania wszystkich powierzchni, jakich dotykają pasażerowie i pracownicy.

Terminal 2 lotniska Charles de Gaulle w Roissy pod Paryżem

Terminal 2 lotniska Charles de Gaulle w Roissy pod Paryżem

AFP

— W Europie przetrwaliśmy wiele tygodni izolacji. A turystyka, która generuje zatrudnienie dla milionów ludzi na naszym kontynencie, jest uzależniona od tego. Jak szybko wystartuje transport lotniczy. Wymuszona izolacja wzmocniła skłonności do podróżowania. W tej chwili, kiedy już mamy te rozsądne wytyczne możemy już zacząć myśleć o wolności, jaką dają nam podróże lotnicze – uważa Rafael Schvartzman, szef departamentu europejskiego w IATA.

Komisja Europejska, Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) oraz Europejskie Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom (ECDC) wydały we czwartek, 21 maja wytyczne dotyczące podróży lotniczych. Jest w nich to, co zapowiadali i stosują już sami przewoźnicy, którzy zdecydowali się na uruchomienie pierwszych rejsów po szczycie pandemii Covid-19.

Jako „bezpieczną" odległość między pasażerami uznano 1,5 metra z zaznaczeniem jednakże, że jej zachowanie powinno być przestrzegane tam, gdzie jest to możliwe. A jeśli nie jest możliwe przewoźnicy i porty lotnicze powinny zadbać o właściwą „etykietę oddechową", bądź inne środki bezpieczeństwa. Natomiast pasażerowie mają być rozsadzeni w kabinach tak daleko od siebie, jak jest to tylko możliwe. Komisja Europejska i EASA oraz ECDC nie zarekomendowały jedna pozostawienie wolnego co drugiego fotela w samolotach. Dla linii lotniczych oznaczałoby to trwałą utratę rentowności, która dla linii europejskich wynosiła w 2019 roku 66 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi