Doradca strategiczny doświadczony w budowie i rozbudowie portu ( w grę wchodzą trzy lotniska japońska Narita, singapurskie Changi i seulski Incheon) ma być partnerem podczas planowania, projektowania, a zapewne też budowy. Według wstępnych szacunków część lotniskowa ma kosztować 25 mld złotych. Koszt całej inwestycji CPK to 35 mld złotych.
Harmonogram prac na ten rok zakłada, że do czerwca 2020 wybrany wykonawca master planu lotniska, a prace na master planem ruszą w połowie roku. Dokument będzie zawierał m.in. koncepcję rozwoju portu lotniczego w perspektywie 20 lat (na podstawie szczegółowych prognoz), szczegółową lokalizację, podstawowe parametry, wymiary i przepustowość infrastruktury oraz planowane kolejne etapy budowy itd. Wtedy także zostanie określony program inwestycji na warszawskim Lotnisku Chopina, które ma za zadanie „dowiezienie" rosnącej liczby pasażerów do portu centralnego. W tej chwili przepustowość stołecznego lotniska już się wyczerpała. Inwestycje były zaplanowane jeszcze w 2019 roku, ale zostały wstrzymane.
Wkrótce też ruszą badania środowiskowe na terenie całej Polski – pod kątem inwestycji kolejowych. Rozstrzygnięty został przetarg na inwentaryzacje przyrodnicze, a jego wyniki są już prawomocne. Ze spotkań Rady Społecznej wiadomo, że duża część mieszkańców Baranowa, Teresina i Wiskitek oczekuje rozpoczęcia w tym roku negocjacji w sprawie dobrowolnego wykupu gruntów. Wymaga to od CPK analizy biznesowej oraz (po konsultacjach z mieszkańcami) określenia zasad wykupu nieruchomości. Biuro Pełnomocnika ds. CPK planuje przedstawić zmiany w prawie, tak by skrócić procedury administracyjne i zmniejszyć liczbę wymaganych formalności do niezbędnego minimum. W planach jest więc nowelizacja specustawy o CPK. W tym roku także zostanie ogłoszony Program Wieloletni CPK, czyli rządowy plan finansowania inwestycji, który uwzględni długoletnie plany finansów publicznych.
Lotnisko będzie zarabiać
Na początku działalności spółki został opracowany biznesplan CPK. Jego zasadność została potwierdzona przez międzynarodowego doradcę (Ernst&Young) w ramach Testu Prywatnego Inwestora. Jak wynika z testu, stopa zwrotu z lotniskowej części inwestycji to 10,5 proc. W drugiej połowie 2019 doradcy techniczni AECOM i Arcadis sprawdzili harmonogramy i CAPEX całej inwestycji. I po raz kolejny okazało się, że ma ona biznesowe podstawy.
Określone zostały podstawowe parametry Portu Solidarność. Powstał tzw. brief strategiczny skonsultowany z ponad 130 podmiotami branżowymi. CPK zakłada, że w ramach pierwszego etapu CPK powstaną dwie równoległe drogi startowe o przepustowości do 90 operacji na godzinę (ponad dwa razy więcej niż obecnie na Lotnisku Chopina). Zakładana roczna przepustowość tego etapu to 45 mln pasażerów. Jeśli okaże się to uzasadnione, można będzie dobudować kolejne dwa pasy startowe. W skład CPK wejdą też węzeł kolejowy w sąsiedztwie portu lotniczego i linie kolejowe na terenie Polski, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.