Fundament, na którym powstało miasto

Port Gdynia ma już 97 lat, jego historia zaczyna się cztery lata wcześniej niż historia miasta Gdyni.

Publikacja: 18.12.2019 19:00

To miejsce, gdzie corocznie przybywa prawie 120 tys. pasażerów wycieczkowców, którzy wraz z załogą zostawiają w regionie 42 mln zł. To także jeden z największych pracodawców w mieście. Z portem związana jest gdyńska tradycja i perspektywy na przyszłość. Jego rozwój to także rozwój miasta. W 2018 r. tylko z tytułu podatku od nieruchomości Port Gdynia zasilił budżet Gdyni 14,3 mln zł. Śmiało można powiedzieć, że nie byłoby Gdyni, gdyby nie port.

Trochę historii

W ciągu kilku lat od powstania Port Gdynia stał się największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest. Wraz z portem rosła także Gdynia, która z wioski rybackiej zamieszkanej przez niewiele ponad 100 mieszkańców przekształciła się w miasto zamieszkane przez blisko 130 tys. osób. Od samego początku związki miasta i portu były bardzo silne – oba organizmy nawzajem się przenikały.

Obecnie Port Gdynia to ważny międzynarodowy węzeł korytarza transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

W Porcie Gdynia drzemie ogromny potencjał, staje się on coraz bardziej rozpoznawalny i wybierany przez operatorów zagranicznych. Największym problemem, z jakim boryka się port, jest brak terenów pod inwestycje, stąd plany rozwojowe biorące pod uwagę budowę Portu Zewnętrznego. Zalądowienie obszaru morza o 151 ha znacznie podniesie jego konkurencyjność, zwiększy się ilość miejsc pracy oraz powstanie kolejna przestrzeń dla nowych firm i rozwój nowych technologii.

Brak wolnych terenów i coroczne rekordy przeładunkowe powodują, że musimy uczynić wszystko, co możliwe, aby zapewnić dalszy dynamiczny rozwój portu w Gdyni – mówi Adam Meller, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Port Zewnętrzny jest naszym kluczem do sukcesu.

Turystyczne atrakcje

Port Gdynia to port największych wycieczkowców pływających po Bałtyku. Tylko w 2019 r. z atrakcji Pomorza skorzystało prawie 120 tys. pasażerów, 17 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Ma to ogromny wpływ na efekt ekonomiczny dla Gdyni i regionu. Szacuje się, że jedna osoba zostawia na lądzie około 80 euro, co przy wielkiej liczbie odwiedzających stymuluje gospodarkę regionu kwotą prawie 42 mln zł. Warto podkreślić, że liczba członków załogi, którzy ze względu na ograniczony czas pozostają w przeważającej części w Gdyni, wyniosła 42 368 osób.

Mając na uwadze znaczenie nabrzeża pomorskiego, tzw. skweru Kościuszki, dla turystycznej Gdyni, Zarząd Morskiego Portu Gdynia wykonał jego remont (koszt 23 mln zł). Nabrzeże jest wkładem Portu Gdynia w tkankę miasta, które z dumą gości turystów odwiedzających „Błyskawicę" i „Dar Pomorza". Otwartość Portu Gdynia na mieszkańców i turystów wyraża się także poprzez stworzenie bezpiecznych warunków do podziwiania wielkich statków pasażerskich zawijających w sezonie letnim do Portu Gdynia. Wizyty wielu jednostek zostały uwiecznione w jedynej w Polsce alei Statków, znajdującej się na nabrzeżu pomorskim.

Port Gdynia nie ustaje w działaniach mających na celu zwiększenie i usprawnienie ruchu turystycznego w mieście.

Aspekt ekonomiczny

Od samego początku port odgrywa istotną rolę w budowaniu teraźniejszości i przyszłości Gdyni. Poprzez swoje dynamiczne działania, związane bezpośrednio z portowymi inwestycjami, kształtuje nowy potencjał miasta. Mówiąc o mieście, nie sposób nie wspomnieć o środowisku ludzi związanych bezpośrednio z gospodarką morską. Port Gdynia jest dzisiaj jednym z największych pracodawców w mieście i wpływa pośrednio oraz bezpośrednio na charakter Gdyni. Intensywny rozwój Portu Gdynia oznacza większe zyski dla miasta.

– Zarząd Morskiego Portu Gdynia nie ustaje w staraniach, aby sąsiedztwo portu przynosiło miastu Gdynia różnego rodzaju korzyści – mówi Maciej Bąk, wiceprezes zarządu Morskiego Portu Gdynia. – W 2018 r. Port Gdynia tylko z podatku od nieruchomości zasilił budżet Gdyni kwotą 14,3 mln zł, a po wybudowaniu Portu Zewnętrznego szacujemy, że kwota wzrośnie do 22,7 mln zł. W 2018 r. odnotowaliśmy blisko 350 najemców na terenie portu, z ich działalności miasto również otrzymuje przychody – dodaje.

Odpowiedzialność społeczna

Nie bez znaczenia dla Portu Gdynia jest odpowiedzialność społeczna i promocja regionu. Zarząd chętnie promuje i sponsoruje różnego rodzaju wydarzenia kulturalne w mieście. W 2018 r. zarząd zakupił kolekcję 33 akwarel, autorstwa cenionego malarza i grafika Stefana Szmaja, który po II wojnie światowej związał swe losy z Gdynią. Dzięki inicjatywie zarządu portu udało się zachować, w formie nierozproszonej, cykl prac, które mają wartość nie tylko artystyczną, ale i historyczną, stanowiąc świadectwo losów gdyńskiego portu. Zakupione obrazy zostały przekazane w depozyt Muzeum Miasta Gdynia, gdzie są eksponowane i mogą je podziwiać mieszkańcy miasta oraz turyści.

 

- Materiał powstał we współpracy z Portem Gdynia.

To miejsce, gdzie corocznie przybywa prawie 120 tys. pasażerów wycieczkowców, którzy wraz z załogą zostawiają w regionie 42 mln zł. To także jeden z największych pracodawców w mieście. Z portem związana jest gdyńska tradycja i perspektywy na przyszłość. Jego rozwój to także rozwój miasta. W 2018 r. tylko z tytułu podatku od nieruchomości Port Gdynia zasilił budżet Gdyni 14,3 mln zł. Śmiało można powiedzieć, że nie byłoby Gdyni, gdyby nie port.

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko