fbTrack

Dwie asteroidy wielkości piramidy w Gizie miną Ziemię

Asteroida
Adobe Stock
23 i 25 stycznia dwie duże asteroidy, trzy razy większe od Wielkiej Piramidy w Gizie, miną Ziemię w stosunkowo niewielkiej - jak na warunki kosmiczne - odległości - informuje Centrum Badania Obiektów Bliskich Ziemi NASA (CNEOS).

Pierwsza z tych asteroid - nazwana 2020 PP - 23 stycznia o godzinie 12:26 czasu polskiego. W tym momencie znajdzie się w odległości 6,92 mln km - ok. 18 razy większej niż wynosi średnia odległość pomiędzy Ziemią a Księżycem.

Asteroida ma średnicę ok. 370 metrów i minie naszą planetę z prędkością ok. 30 tys. km na godzinę względem Ziemi.

Asteroidę PP 2020 odkryto w 2020 roku. Okrąża ona Słońce w ciągu 381 dni.

Druga asteroida (2010 JE87) minie Ziemię 25 stycznia o 19:17 czasu polskiego - wówczas znajdzie się w odległości ok. 5,95 mln km od Ziemi. Jej średnica wynosi ok. 320 metrów. Asteroida minie Ziemię z prędkością 53,7 tys. km na godzinę (to ok. 45 razy więcej niż wynosi prędkość dźwięku).

Do tzw. obiektów bliskich Ziemi. Zalicza się do nich ciała niebieskie znajdujące się maksymalnie 194 mln km od Słońca i 48 mln km od orbity Ziemi.

Wśród obiektów bliskich Ziemi za "potencjalnie groźne" uznaje się ciała niebieskie znajdujące się w odległości mniejszej niż 0,05 jednostki astronomicznej od naszej planety i liczące ponad 140 metrów średnicy.

NASA zapewnia jednak, że w ciągu najbliższych 200 lat Ziemi nie grozi zderzenie z żadnym takim obiektem.

Codziennie astronomowie odkrywają ok. 40 nowych obiektów bliskich Ziemi.

Źródło: Newsweek