fbTrack

Zaobserwowano taniec gwiazdy. Potwierdzenie teorii Einsteina

Astronomowie w Chile używając jednego z największych teleskopów na świecie znaleźli gwiazdę "tańczącą" wokół czarnej dziury w Drodze Mlecznej. Swoją teorię w tym temacie ponad 100 lat temu wygłosił Albert Einstein.

Ogólna teoria względności Alberta Einsteina, opublikowana w 1915 roku, jest fundamentem współczesnej fizyki. Od dawna pomaga ona naukowcom zrozumieć siły grawitacji.

Czwartkowa publikacja Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO), międzyrządowej grupy europejskich astronomów działającej w Chile, dowodzi, że teoria ta ma zastosowanie nawet w stosunku do gwiazdy znajdującej się około 26000 lat świetlnych od Słońca.

Po 30 latach precyzyjnych pomiarów udało się naukowcom odkryć tajemnicę ruchu gwiazdy wokół supermasywnej czarnej dziury. Ich odkrycie udowodniło, że Einstein, a nie Isaac Newton, miał rację. Newton wierzył, że gwiazda będzie podróżować w kształcie elipsy. Ruch gwiazdy przypomina kształt rozety.

Odkrycie to dostarcza również dalszych dowodów na istnienie czarnej dziury zwanej Sagittarius A*, która ma 4 miliony razy większą masę niż Słońce.

Ogromny teleskop ESO, kluczowy dla tego odkrycia, znajduje się na szczycie góry na wysokości prawie 2 700 metrów na chilijskiej pustyni Atacama. Niska wilgotność powietrza w tym regionie i przepływ powietrza tworzą niezrównaną widoczność dla zaawansowanych technologicznie teleskopów