fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Ostatnia bitwa o wyspy w galeriach

Manufaktura – centrum handlowe w Łodzi – w świątecznych szatach
materiały prasowe
Najlepsze świąteczne stoiska w centrach handlowych są rezerwowane już wiosną. Teraz najemcy biją się o ostatnie wolne metry w pasażach.
Branża handlowa do Bożego Narodzenia przygotowuje się pełną parą. Powierzchnie pod sezonowe stoiska w galeriach to łakomy kąsek dla sprzedawców ozdób choinkowych, smakołyków, świec, zabawek. Znalezienie miejsca staje się coraz trudniejsze.
– Aby w grudniu zaskoczyć klientów jak najatrakcyjniejszą ofertą, galerie przygotowują ją znacznie wcześniej – podkreśla Paweł Kotlarski, ekspert ds. zarządzania centrami handlowymi w firmie doradczej CBRE. – Każda niezagospodarowana, przeznaczona pod stoisko przestrzeń w pasażach jest rozchwytywana. Większość miejsc jest bowiem wynajmowana cały rok na podstawie długoterminowych kontraktów.

Trzeba być oryginalnym

Jak mówi Paweł Kotlarski, ofertę wysp na świąteczny okres ustala się zwykle już latem, a więc z prawie półrocznym wyprzedzeniem. – Zdarza się, choć rzadko, że po wyjątkowo udanym sezonie umowy z zaufanym partnerem podpisywane są nawet rok wcześniej – zauważa. O tej porze wolne przestrzenie znajdziemy w gorzej wyeksponowanych miejscach z mniejszym przepływem klientów.
Z analiz CBRE wynika, że ograniczenie handlu w niedzielę nie wpłynęło na spadek zainteresowania sezonowymi stanowiskami. – Ze względu na mniejsze obciążenia finansowe skutki niehandlowych niedziel są znacznie mniej odczuwane przez stoiska w pasażu niż przez pozostałych najemców – zapewnia Kotlarski. – Prowadzenie lokalu wiąże się m.in. z kosztami serwisowymi czy opłatami za media. Część wysp, np. z ofertą gastronomiczną, z powodzeniem działa we wszystkie niedziele.
Na świątecznych wyspach często prezentowane są akcesoria i dekoracje. – Bombki czy światełka na choinkę można jednak znaleźć w wielu sieciowych sklepach – mówi Kotlarski. – Dlatego z roku na rok sezonowi wystawcy starają się być coraz bardziej oryginalni. Szansą jest nawiązanie do regionalnych tradycji i wpisanie się w dominujący trend na rękodzieło i ekologiczne rozwiązania. Popularne są np. ręcznie wykonane zabawki z naturalnych materiałów. Klient chce mieć poczucie, że produkt jest nietuzinkowy. Dużym zainteresowaniem cieszą się też stoiska z ciastami, słodyczami czy gotowymi potrawami.
Wyspy wewnątrz galerii mają zwykle 7–10 mkw. – Większe stoika, gdzie odbywają się np. bożonarodzeniowe targi, pojawiają się na zewnętrznych placach – mówi ekspert CBRE. – Jednocześnie rozwija się trend odchodzenia od zakupów. Na stoiskach odbywają się np. zbiórki prezentów dla potrzebujących.
Koszty produkcji stoiska są bardzo wysokie. – W czasach bardzo dobrej koniunktury na rynku usług budowlanych i stolarskich to wydatek rzędu nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych – podaje Paweł Kotlarski. Stoisko musi być wyprodukowane z odpowiednich materiałów spełniających wiele norm.
To już ostatni dzwonek, by wynająć wyspę – potwierdzają galerie. Czesław Jasiewicz, szef działu handlowego w EPP, podkreśla, że stanowiska najlepiej rezerwować w wakacje. EPP, w zależności od lokalizacji i warunków danego centrum, umożliwia montaż wysp od 4 do 20 mkw. – Stawki zależą od miasta, wielkości wyspy czy lokalu i lokalizacji – mówi. – Stawki są negocjowane indywidualnie.

Opłatek już w marcu

Monika Lewczuk-Kuropaś, rzeczniczka Unibail-Rodamco-Westfield Polska (do firmy należą np. Arkadia i Galeria Wileńska w stolicy), dodaje, że stoisko jest dobrym rozwiązaniem m.in. dla marek, które chcą sprawdzić pomysł na biznes bez ponoszenia dużych nakładów na wykończenie lokalu. – We wszystkich naszych centrach powierzchnie są w pełni wynajęte. W okresie przedświątecznym pojawiają się dodatkowe stoiska z asortymentem tematycznym czy usługami, np. pakowaniem prezentów – mówi.
Wystawcy ostrzą sobie zęby także na stoiska w łódzkiej Manufakturze. Jak mówi Sławomir Murawski, dyrektor tego centrum, potencjalni najemcy powinni o nich pomyśleć już pół roku wcześniej.
– Najważniejsze jest poszerzenie oferty centrum. Proponowany asortyment musi konweniować z charakterem galerii – podkreśla. – Ograniczamy np. sprzedaż odzieży na takich stoiskach. Mogą być usługi, akcesoria czy dodatki. Znakomitym przykładem jest np. wyspa lokalnej marki Many Mornings oferującej designerskie skarpetki. Pojawiła się przed świętami kilka lat temu i jest z nami do dziś. Świątecznymi wyspami zainteresowani są także nasi stali najemcy. Od wielu lat sezonowe stoisko z ręcznie malowanymi bombkami i ekskluzywnymi dekoracjami choinkowymi stawia marka Eurofirany, która jest w naszym portfolio.
W tym roku sytuacja w Manufakturze jest trochę skomplikowana, bo budynek przechodzi modernizację. Firma stara się zapewnić wyspom alternatywne lokalizacje.
– W trakcie modernizacji wdrażamy nowe wytyczne pracowni SÜD Architekci, która jest odpowiedzialna za koncepcję zmian w Manufakturze – opowiada Sławomir Murawski. – Wyspy będą utrzymane w jednolitej stylistyce.
Ostatnie stoiska świąteczne są do wynajęcia w parku handlowym Arena w Gliwicach. Jak mówi Anna Kowalska, dyrektor galerii, najmniejsze wyspy mają 2 mkw., największe – na zewnątrz obiektu – zajmują ponad 100 mkw. – Ograniczenie handlu nie wpłynęło na spadek zainteresowania najmem wysp – zapewnia dyrektor Areny. – Liczba najemców stale rośnie.
Centrum handlowe Borek we Wrocławiu ma stałych wystawców, z którymi umowy na kolejny rok podpisuje już wiosną. Część najemców warunki negocjuje jesienią. – Nie mamy już miejsc, które moglibyśmy przeznaczyć na stoisko świąteczne – mówi Anna Cieciuch, dyrektor centrum.
Wszystkie miejsca na święta są zarezerwowane także w centrum Dąbrówka w Katowicach. – Ograniczenie handlu nie wpłynęło na zainteresowanie wyspami – mówi dyrektor galerii Barbara Zielińska.
Wolne powierzchnie są jeszcze w galerii Turzyn w Szczecinie. Grzegorz Duma, p.o. dyrektora centrum, mówi, że o najlepsze miejsca klienci pytali już we wrześniu. A umowa na sprzedaż opłatka została podpisana w marcu.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA