To był słaby kwartał na rynku handlowym

Jak w skrócie określić to, co się działo w ostatnich trzech miesiącach na rynku centrów handlowych? Marazm.

Aktualizacja: 14.10.2016 10:42 Publikacja: 13.10.2016 22:54

To był słaby kwartał na rynku handlowym

Foto: Archiwum

Ograniczona liczba debiutów, niewielkie powierzchnie oddane do użytku, kłopoty niektórych marek – wynika z raportu firmy Colliers International.

W III kwartale 2016 r. w całym kraju do użytku oddano jedynie kilka małych obiektów. Na koniec września w budowie znajdowało się ok. 640 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych z planowaną datą otwarcia do końca 2017 roku.

– Liczba debiutów marek w polskich galeriach także była ograniczona. Kilka sieci handlowych podjęło nawet decyzje o zakończeniu działalności na polskim rynku, w tym modowa marka polskiej grupy LPP – Tallinder oraz amerykańska marka gastronomiczna – Dairy Queen. Swoje sklepy zamyka także polska sieć delikatesów Alma – wyliczają analitycy Colliers International.

Co przybyło

W trzecim kwartale roku deweloperzy nie oddali do użytku żadnego nowego centrum handlowego o powierzchni powyżej 5 tys. mkw. Natomiast w Galerii Radomsko otwarto drugą część obiektu, w której znalazły się wśród najemców: Grupa LPP, Neonet, CCC.

Warto jednak dodać, że kolejne centra handlowe rozpoczęły modernizacje i remonty, w tym duzi lokalni gracze – Port Łódź, Galeria Krakowska i Poznań City Centre.

Poza nimi tzw. remodeling swoich obiektów zapowiada również Carrefour. Chodzi m.in. o centrum Zielone Wzgórza w Białymstoku i Galerię Gryf w Szczecinie.

Ale – jak podkreślają eksperci Colliers International – w III kwartale roku w Polsce zadebiutowało jednak kilka sieci handlowych. Jednak nowe marki pojawią się na szerszą skalę dopiero wraz z otwarciem centrum handlowego Posnania w IV kwartale br.

W Warszawie, w centrum handlowym Plac Unii, rozpoczęła działalność nowa marka z modą męską – Navigare, a w Galerii Mokotów – Lego Store i Le Creuset.

Debiut na polskim rynku przyspieszyła także sieć modowa Forever 21, otwierając swój pierwszy sklep w łódzkim centrum Manufaktura. Tam też pojawiła się nowa amerykańska marka obuwnicza Steve Madden.

Wśród anonsowanych w III kwartale umów najmu w projektach dopiero planowanych, warto wymienić: C&A, H&M, GO Sport oraz Smyk w Galerii Młociny oraz Martes Sport, Smyk i centrum medyczne GynCentrum w Galerii Libero w Katowicach.

Z kolei umowy w istniejących centrach handlowych zawarli między innymi: TK Maxx – w Galerii Victoria w Wałbrzychu, Gate w Futura Park – w Krakowie, fitness Fabryka Formy – w Zielonych Wzgórzach w Białymstoku, Smyk – w centrum handlowym Tarnovia, H&M – w Galerii Askana w Gorzowie Wlkopolskim czy Grupa LPP – w ETC Swarzędz.

Gdzie są pustostany

Średni współczynnik pustostanów w centrach handlowych w ośmiu największych aglomeracjach wynosił 3 proc., natomiast w dużych miastach (150–400 tys. mieszkańców) – 4,6 proc. – podaje Colliers International.

– Wśród głównych rynków handlowych najniższą wartością współczynnika powierzchni niewynajętej wciąż charakteryzuje się Warszawa (1,6 proc.). Natomiast najwięcej dostępnej powierzchni znajduje się w Poznaniu (5,2 proc.) – wyliczają analitycy.

Wśród miast dużych (150– 400 tys. mieszkańców) najwięcej wolnej powierzchni znajdziemy w Radomiu (9,3 proc.), a najmniej w Olsztynie (1,5 proc.).

Idzie nowe

Największym budowanym dziś w kraju obiektem handlowym jest Posnania (ok. 100 tys. mkw.), której powierzchnia stanowi ponad jedną czwartą podaży w 2016 r. Inne znaczące centra handlowe znajdujące się w budowie to: Wroclavia (64 tys. mkw.), Galeria Północna w Warszawie (64 tys. mkw.) i Forum Gdańsk (62 tys. mkw.).

– W ostatnim czasie na rynku obserwujemy intensywny rozwój sieci z sektora sportowego, w tym zarówno sklepów z odzieżą i sprzętem sportowym, jak i klubów fitness. Wśród największych anonsowanych w III kwartale umów najmu warto wyróżnić Decathlon w Plaza Rzeszów, StepOne Fitness w CH Focus w Bydgoszczy czy Martes Sport w Libero w Katowicach – wymienia Dominika Jędrak, dyrektor działu doradztwa i badań rynku w Colliers International.

Podkreśla, że w III kwartale br. nie rozpoczęła się budowa żadnego obiektu handlowego o dużej skali. Ruszyła natomiast rozbudowa Auchan Hetmańska w Białymstoku, gdzie znajdą się sklepy H&M, Toys'R'Us i Martes Sport, a także kilku mniejszych centrów, z których największym jest Galeria Łysica w Ostrowcu Świętokrzyskim (12 tys. mkw.).

Ograniczona liczba debiutów, niewielkie powierzchnie oddane do użytku, kłopoty niektórych marek – wynika z raportu firmy Colliers International.

W III kwartale 2016 r. w całym kraju do użytku oddano jedynie kilka małych obiektów. Na koniec września w budowie znajdowało się ok. 640 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych z planowaną datą otwarcia do końca 2017 roku.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu