- Na nieruchomości komercyjne inwestorzy wydali w pierwszym półroczu ponad 3,3 mld euro, z czego 1,9 mld euro przeznaczyli na centra handlowe - wynika z raportu PRCH Retail Research Forum. - W pierwszej połowie roku powstało w Polsce 13 nowych obiektów handlowych, w tym dwa duże obiekty - Forum w Gdańsku i Gemini Park Tychy. Oba mają ponad 40 tys. mkw. powierzchni najmu. Poziom nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową w Polsce wzrósł do 311 mkw. na 1 tys. mieszkańców, co plasuje nas w środku europejskiej stawki.

Z analiz PRCH Retail Research Forum wynika, że na koniec 2018 roku poziom nasycenia osiągnie 326 mkw. na 1 tys. mieszkańców. - W pierwszej połowie 2018 roku w budowie było ponad 400 tys. mkw. powierzchni najmu. Niemal jedną piątą stanowią rozbudowy istniejących obiektów, przede wszystkim tradycyjnych centrów handlowych. Wśród tej powierzchni są jednak również nowe centra takie jak Galeria Młociny w Warszawie czy Libero w Katowicach - wskazują eksperci.

- Rozwój centrów handlowych w Polsce stale postępuje. Wciąż pojawiają się nowe projekty,ale również ewoluują te, które na rynku istnieją już od lat - mówi Anna Zachara-Widła, ekspert Polskiej Rady Centrów Handlowych. - Centra coraz mocniej angażują się również w rozwój lokalnych społeczności. Pozytywnym zjawiskiem jest spore zainteresowanie inwestorów naszym rynkiem oraz wysoki poziom kapitalizacji typu prime.

Dodaje, że pierwsza połowa roku była dla rynku centrów handlowych w Polsce bardzo udana pod kątem aktywności inwestorów. - Inwestorzy na nieruchomości komercyjne wydali ponad 3,3 mld euro, z czego 1,9 mld euro przeznaczone zostało na centra handlowe. Na tak dobry wynik składa się głównie bardzo duża transakcja przejęcia portfela nieruchomości M1 przez Chariot (inwestorami w operacji są fundusze PIMCO, Oaktree i Redefine Properties) za kwotę 1 mld euro - podają eksperci.