fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Rzeczpospolita TV: Laskowski: Biuro nie ma być ładne, ma być funkcjonalne

materiały prasowe
Dziś nie stawia się na design, powierzchnia do pracy ma być efektywna – mówił w programie #RZECZoNIERUCHOMOSCIACH Mateusz Laskowski, członek zarządu Forbis Group.

W przypadku projektowania nieruchomości mieszkaniowych – czy to domów, czy mieszkań – można mówić o tworzeniu przestrzeni, która odpowiada aktualnym trendom. Przy biurach jest podobnie?

Oczywiście w każdym obszarze inwestycyjnym mamy jakieś trendy czy aktualne wytyczne, za którymi podążamy. Natomiast jeśli chodzi o projektowanie powierzchni komercyjnych – czy to biur, czy powierzchni handlowych –bierze się pod uwagę inne aspekty niż te, które biorą architekci zajmujący się mieszkaniówką. Skupiamy się bardziej na użytkowniku niż na designie. Dla nas najważniejszym aspektem jest funkcjonalność biura – musimy poznać, jak funkcjonuje dany organizm, dana firma, by zaprojektować powierzchnię, która będzie spełniać jej oczekiwania.

Jakimi narzędziami identyfikują zatem państwo to, co jest potrzebne danej firmie? Bo rozumiem, że na jednej rozmowie z klientem raczej się nie kończy.

Cały aspekt analityczny opiera się na metodologii powszechnie znanej na rynku, czyli workplace. Występuje wiele różnych odnóg tego pojęcia. Teraz jednym z ważniejszych jest agile workplace, który jako nadrzędną jednostkę i wytyczną do projektowania stawia użytkownika.

Projektowanie opiera się tak naprawdę na badaniach i wywiadach przeprowadzonych z taką organizacją. Musimy bardzo dobrze poznać, jak funkcjonuje, jakie ma działy, ile osób w nich pracuje, jak te działy się przenikają. Tak by stworzyć przestrzeń, która będzie efektywna.

Jeszcze kilka lat temu skupiano się na przestrzeni i ona była najważniejszym aspektem. Mówiło się, że musimy wejść do ładnego biura z ładną recepcją. Spółki, które miały na to środki, inwestowały w design. Dziś natomiast mówi się o tym, że powierzchnia musi być efektywna. Czyli tak zaprojektowana i zbudowana, żeby wzmacniać daną organizację pod kątem funkcjonowania. I to jest w tym momencie najważniejsze.

Prace nad projektem zaczynają się zatem od formuły analitycznej. Bardzo ważne jest to, by jeszcze przed znalezieniem powierzchni biurowej określić swoje potrzeby i dopiero szukać nieruchomości. Wiele spółek popełnia dziś błąd i wpierw znajduje lokal spełniający ich oczekiwania finansowe, który potem ciężko wpasować w program funkcjonalny firmy.

Takie badania przeprowadzane wewnątrz firm pokazują, jakie błędy popełniono poprzednio, projektując powierzchnie. Jakie powtarzają się najczęściej?

To między innymi złe skomunikowanie działów, przeznaczenie zbyt dużej powierzchni na open space, w których użytkownicy mają problem ze skupieniem się. Takich błędów można wymienić naprawdę wiele.

Jak pana zdaniem będę wyglądać biura za 10 czy 20 lat?

To jest bardzo trudne pytanie. Wydaje mi się, że będziemy wiedzieć coraz więcej o potrzebach samych użytkowników, o tym, jak funkcjonują firmy, będziemy stawiać na rozwiązania ekologiczne – co z resztą już w tym momencie się dzieje. Trend zero waste i świadomość ekologiczna rośnie. Firmy nie chcą już wyrzucać materiałów, które wykorzystywały w starych biurach. Niezniszczone meble trafiają więc do nowych biur, podobnie jak inne części zabudowy. Kiedyś tego typu zachowania nie występowały.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA