- W ciągu 12 miesięcy deweloper podpisał umowy najmu z takimi klientami jak Media Expert, 4f, Inpost, Allegro czy Phoenix Contact na ponad 2,1 mln mkw. powierzchni, to aż 800 tys. mkw. więcej niż rok wcześniej. Na ten wynik, mimo trwającego od marca stanu epidemii, wpływ miał przede wszystkim szybki rozwój e-commerce – czytamy w komunikacie Panattoni. - Ożywieniu na rynku magazynowo-przemysłowym sprzyjały też nowe trendy – m.in. przenoszenie produkcji z Azji bliżej konsumenta końcowego. Sieci handlowe dbały o zachowanie ciągłości łańcucha dostaw.

W czasie lockdownu gospodarki e-commerce stał się jednym z głównych kanałów sprzedaży i głównym motorem napędowym logistyki. - Wzrost znaczenia handlu internetowego był widoczny już wcześniej, ale pandemia spowodowała, że konsumenci masowo zaczęli się przenosić z klasycznych kanałów sprzedaży do sieci. Szacuje się, że w 2020 roku wartość rynku e-commerce wzrośnie o 16 -18 proc. do ponad 44 mld zł, a w 2023 roku ma to już być 58 mld zł – podaje Panattoni. - Według raportu „Europa 2020: Region e-commerce" oczekuje się, że wartość handlu elektronicznego w Europie na koniec 2020 roku wyniesie ponad 700 miliardów euro. To oznacza wzrost o 12,7 proc. Przy tak szybko rosnących zamówieniach internetowych oraz obrotach, firmy z branży e-commerce potrzebowały nowych powierzchni. Jak szacuje Panattoni, inwestycje związane z branżą e-commerce stanowiły w tym roku niemal 30 proc. wszystkich inwestycji- dewelopera.

rzykładem jest firma Globalway (wchodząca w skład grupy Costway), dostawca m.in. zabawek, mebli, akcesoriów sportowych i wyposażenia wnętrz z Chin, który wynajął całą powierzchnię w Panattoni Park Tricity East IV (52 tys. mkw.). Gdańskie centrum dystrybucyjne ma ułatwić firmie handel nie tylko na rynku polskim, ale i w całej Europie. Wśród jej strategicznych partnerów Globalway znajdują się takie firmy jak Wallmart, Amazon, eBay, Wish czy Home Depot.