Materiał powstał we współpracy z Grupą PKP
Nowy Jedwabny Szlak (NJS) i Inicjatywa Trójmorza to dwa potężne projekty tak gospodarczo, jak i politycznie, które już dziś wpływają na wszelkie decyzje związane z rozwojem transportu. Jak wykorzystać ogromną szansę, jaką daje Polsce geograficzne położenie w samym sercu Europy? Czy staniemy się węzłem łączącym wschód z zachodem i północ z południem? Odpowiedzi szukali uczestnicy debaty „Wzrost konkurencyjności kolejowych przewozów towarowych w obszarze Trójmorza, na Nowym Jedwabnym Szlaku", która odbyła się podczas II Kongresu Rozwoju Kolei.
Sprostać konkurencji
Pierwsze kroki, by osiągnąć ten cel, już podjęto. Widać to m.in. w działaniach PKP CARGO. Flagową inicjatywą spółki jest dziś stworzenie Narodowego Operatora Logistycznego.
– Nowy Jedwabny Szlak i korytarz północ–południe są wpisane w naszą misję. Chcemy być liderem tego korytarza i przewoźnikiem numer jeden na europejskiej części Nowego Jedwabnego Szlaku. Te inicjatywy to sedno naszej działalności – otworzył dyskusję Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO SA. Tłumaczył, że nie jest to wyłącznie pogoń za szczytną ideą, ale chłodna kalkulacja rynkowa.
– Przewozy intermodalne w Polsce od pięciu lat rosną w tempie dwucyfrowym. Jeszcze dziesięć lat temu zaledwie 50–60 proc. firm dokonywało konteneryzacji swojej produkcji. Dziś jest to 90 proc. Współczesna gospodarka odznacza się ogromną mobilnością, a proces logistyki jest jej podstawą, która świadczy o jej konkurencyjności – wyjaśniał.