Pesa i DB dogadały się w sprawie odszkodowań

Pesa ustabilizowała finanse i może zakończyć 2018 rok zyskiem.

Publikacja: 23.01.2019 15:50

Pesa i DB dogadały się w sprawie odszkodowań

Foto: materiały prasowe

Pesa i DB porozumiały się co do wysokości odszkodowań za opóźnione o 2 lata przekazanie spalinowych pociągów Link dla przewozów regionalnych. – Niedawno sprawę zamknęliśmy porozumieniem, które zadowala obie strony. Kary są w takiej wysokości, w jakiej zakładaliśmy tworząc rezerwy – zapewnia prezes Pesa Bydgoszcz Krzysztof Sędzikowski. Spółka nie podaje konkretnych liczb.

Prezes producenta podkreśla, że DB regularnie płaci równocześnie z przekazywanymi pojazdami. Pesa dostarczyła do Sauerland (Dortmund) dwadzieścia Linków 2–członowych i dwa Linki 3–członowe; do OWDE (Frankfurt) jeden Link 2-członowy i dwa Linki 3-członowe. W tym tygodniu do Niemiec wyjadą kolejne pojazdy: jeden dwuczłonowy i dwa trójczłonowe dla OWDE. We Frankfurcie trwają jazdy testowe, a od 2 lutego Pesa Link będą w tym rejonie jeździć już z pasażerami.

- Do końca kwartału dostarczymy wszystkie zamówione pociągi, zaś do końca października zrealizujemy całe zamówieni zgodnie z zamówieniem – zapewnia Sędzikowski. Zastrzega, że do zamknięcia roku jeszcze potrzebuje kilka tygodni, ale możliwe, że 2018 rok zamknie zyskiem. Podkreśla, że spółka odzyskała płynność finansową. – Musimy umiejętnie wykorzystać będące w naszej dyspozycji fundusze, odbudować dobre stosunki z dostawcami, a kupowane komponenty jak najszybciej montować w pociągach i przekazywać je klientom – wyjaśnia prezes Pesy. Pesa ma zapełniony portfel zamówień do połowy przyszłego roku. Najnowszym kontraktem będzie podpisanie w przeszłym tygodniu umowy na 12 tramwajów dla Sofii.

Możliwe, że klientem pozostanie DB. W lutym przedstawiciele Pesy jadą do Niemiec, aby wziąć udział w dialogu technicznym dotyczącym elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Ku zaskoczeniu obserwatorów Pesa nie zaoferowała najniższej ceny w przetargu na 20 elektrycznych pociągów rozpisanym przez IC. – Nie będziemy prowadzić wojny cenowej, nie chcemy zaniżać cen by wygrywać przetargi. Zaproponowana cena pojazdu dla IC jest racjonalna, uwzględnia koszty, marżę, ale także ryzyko związane z realizacją tego kontraktu – stwierdza Sędzikowski.

Producent tłumaczy, że skala przeróbek Dartów dla spełnienia nowych wymagań IC sprawia, że są to nowe pojazdy ze znana stylistyką, które będą wymagały nowej homologacji. Tymczasem czas dostawy pierwszych pociągów jest bardzo krótki.

Pesa i DB porozumiały się co do wysokości odszkodowań za opóźnione o 2 lata przekazanie spalinowych pociągów Link dla przewozów regionalnych. – Niedawno sprawę zamknęliśmy porozumieniem, które zadowala obie strony. Kary są w takiej wysokości, w jakiej zakładaliśmy tworząc rezerwy – zapewnia prezes Pesa Bydgoszcz Krzysztof Sędzikowski. Spółka nie podaje konkretnych liczb.

Prezes producenta podkreśla, że DB regularnie płaci równocześnie z przekazywanymi pojazdami. Pesa dostarczyła do Sauerland (Dortmund) dwadzieścia Linków 2–członowych i dwa Linki 3–członowe; do OWDE (Frankfurt) jeden Link 2-członowy i dwa Linki 3-członowe. W tym tygodniu do Niemiec wyjadą kolejne pojazdy: jeden dwuczłonowy i dwa trójczłonowe dla OWDE. We Frankfurcie trwają jazdy testowe, a od 2 lutego Pesa Link będą w tym rejonie jeździć już z pasażerami.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej