fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

KOREA EXPO 2017

Nowa strategia współpracy

Bloomberg
Rząd koreański od kilku lat wdraża program wyznaczający nowe kierunki rozwoju gospodarczego (creative economy), które po kończącej się erze półprzewodników, przemysłu stoczniowego i samochodowego dadzą impuls do dalszego intensywnego rozwoju kraju.

Do sektorów przyszłości zaliczono technologie związane głównie z energetyką, ekologią. W szczególności są to: technologie czystego węgla, biopaliwa, baterie słoneczne, ogniwa paliwowe, energetyka jądrowa, innowacyjny przemysł samochodowy, ekrany nowej generacji, technologie komunikacji bezprzewodowej, diody elektroluminescencyjne, roboty, nanotechnologie, biotechnologie, sprzęt medyczny, usługi medyczne i zaawansowane rozwiązania w usługach cybernetycznych.

Lista zmian

Zmianę widać także po liście prezentujących się podczas koreańskich targów firm. W porównaniu z rokiem 2009, kiedy organizowano podobną wystawę, podczas tegorocznych targów znacznie silniejszą reprezentację mają firmy kosmetyczne oraz producenci sprzętu medycznego. - Od 2009 roku sytuacja w Polsce się zmieniła. Przede wszystkim inny jest styl życia Polaków. Bardziej troszczą się o swoje „ja". Zaczęli żyć wygodniej, dbać o to, by być pięknymi i zdrowymi. Taki styl życia ma wpływ na trendy w konsumpcji na rynku. Na Korea Expo 2017 w Warszawie będzie można znaleźć bardziej innowacyjne i atrakcyjniejsze produkty dla konsumentów - zapowiada JongSeob Lee, dyrektor KOTRA, instytucji zajmującej się promowaniem polsko-koreańskiej współpracy ekonomicznej.

W ostatnich latach współpraca polsko-koreańska obejmowała głównie budowę obiektów produkcyjnych, kładzenie kabli światłowodowych i transmisyjnych sieci podkładowych czy budowę elektrowni zasilanej z przetwarzania odpadów. Jednakże na zbliżającej się wystawie oferta produktów skierowana jest bezpośrednio do konsumenta. Wyroby takie jak artykuły kosmetyczne (beauty therapy) oraz produkty do makijażu prezentują nie tylko znakomity poziom innowacyjności wytwarzania, ale także produkowane są z bogatych zasobów flory koreańskiej i stały się obecnie światowym trendem w swojej dziedzinie.

Biznes oparty na wartościach

Jak wspomina Jong Seob Lee, relacje biznesowe pomiędzy Polską a Koreą były dotąd dość zażyłe, ale głównie na płaszczyźnie przemysłowej. - Samsung, LG, Kia, Hyundai są oczywiście znanymi w Polsce markami, ale typ współpracy był zupełnie inny. Te firmy, wraz ze spółkami powiązanymi, głównie inwestują i prowadzą własne zakłady produkcyjne w Polsce. Ten stan rzeczy się zmienia. Koreańska Fala, z ang. Korean Wave, jest trendem, który rozpoczął się na początku 2000 roku, głównie w Azji Południowo-Wschodniej. Obecnie przepływa przez świat fala K-Beauty. Teraz prowadzenie interesów z koreańskimi firmami obejmuje nie tylko same produkty, ale także wartości kulturowe, niematerialne dziedzictwo kraju jako marki - wyznaje Jong Seob Lee. Dodaje, że obecnie Koreańczycy są obecni nie tylko w obszarze bardzo zaawansowanych innowacji, oferowanych np. przez Samsung, ale także w dziedzinie produktów konsumenckich, takich jak koreańskie kosmetyki. - Nawet urządzenia medyczne stają się przenośne i inteligentne, gotowe do przeniknięcia do codziennego życia - twierdzi JongSeob Lee.

Zdaniem Sung-joo Choi, ambasadora Republiki Korei w Polsce, organizowane 29-30 czerwca br. w Warszawie Korea Expo 2017 istotnie przyczyni się do postawienia dalszych kroków w rozwoju relacji strategicznego partnerstwa naszych krajów.

– Jeśli chcemy trwale umacniać dwustronne stosunki gospodarcze, wymianę handlową oraz działalność inwestycyjną, zwracam się do przedsiębiorców biorących udział w Expo, aby przyłożyli szczególną wagę do nawiązywania współpracy przynoszącej wzajemne korzyści, np. przekazywanie technologii, tworzenie nowych miejsc pracy itp. – zaznacza ambasador Korei w Polsce. – Idąc dalej, pragnę wyrazić nadzieję że nasze kraje poszerzą obszary współpracy w zakresie przemysłów przyszłości, nie tylko w sferze innowacyjności i badań naukowych, ale również IT i zielonej energii – twierdzi Sung-joo Choi.

Handel zagraniczny od wielu lat jest kołem zamachowym całej gospodarki Korei Południowej i stanowi ponad 82 proc. wielkości PKB. W 2011 roku Republika Korei została dziewiątym krajem na świecie z obrotami w handlu zagranicznym przekraczającymi 1 bilion dolarów. Warto przypomnieć, że jeszcze na początku lat 70. ub. wieku obroty wynosiły około 2 mld dolarów. W 2016 r. Korea Południowa była szóstym największym krajem eksportowym na świecie, sprzedając towary i usługi o wartości 509 mld dolarów. Taki wynik był możliwy dzięki proeksportowemu nastawieniu całej gospodarki oraz konsekwentnie budowanej bazie traktatowej, wspomagającej międzynarodową wymianę handlową.

Jednak w 2016 roku zanotowano zmniejszenie zarówno eksportu, jak i importu w porównaniu z latami poprzednimi. W porównaniu z rokiem 2015 eksport zmalał o 3 proc. Jednocześnie o 7,2 proc. zmalał import, który wyniósł 405 mld dolarów, notując dodatni bilans handlowy na poziomie 103,9 mld dolarów. W 2017 r. przewidywany jest jednak ponowny wzrost eksportu. W marcu 2017 r. poziom eksportu wzrósł o blisko 14 proc. w stosunku do roku poprzedniego.

źródło: MSZ

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA