Centrów handlowych w Polsce więcej niż za Odrą

Nasycenie powierzchnią handlową w Polsce rośnie, chociaż już jest wyższe niż we Włoszech czy w Niemczech.

Aktualizacja: 28.11.2018 21:23 Publikacja: 28.11.2018 20:00

Centrów handlowych w Polsce więcej niż za Odrą

Foto: Adobe Stock

Polski rynek rozwija się we wszystkich segmentach, a jego imponującą przemianę widać także po nasyceniu nowoczesną powierzchnią handlową. Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych oraz firmy EY wynika, że w tym ujęciu jest już w zasadzie na poziomie europejskiej średniej. Jednak ze wskaźnikiem niemal 300 mkw. nowoczesnych powierzchni handlowych na 1 tys. osób przebił już tak rozwinięte rynki jak niemiecki czy włoski, jak również wiele państw w Europy Środkowo-Wschodniej, np. Rosję czy Rumunię. Także Czechy czy Słowacja mają wskaźniki na niższym poziomie, choć w tym przypadku różnice nie są wielkie. Ale od Rosji, gdzie wskaźnik wynosi 133,8 mkw. na tysiąc osób, dzieli nas już duży dystans.

Ogólnoeuropejskie dane dotyczą 2017 r., a po tegorocznych widać, że w Polsce ten rynek nadal się rozwija i jest przestrzeń na kolejne projekty. W pierwszym półroczu 2018 r. otwarto 13 nowych centrów, a według szacunków na koniec bieżącego roku poziom nasycenia polskiego rynku osiągnie 326 mkw. na 1 tys. mieszkańców.

– Mówiąc o nasyceniu powierzchnią handlową, musimy jednak pamiętać, że mówimy nie tylko o tradycyjnych centrach handlowych, ale także innych formatach, takich jak parki handlowe, pasaże czy także szereg lokalizacji przy ulicach handlowych – mówi Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

– Patrząc na mapę Europy, idąc od południa na północ, wskaźnik powierzchni handlowej do liczby mieszkańców rośnie, co związane jest choćby z warunkami pogodowymi. Na południu, z ciepłą aurą, więcej osób może korzystać ze sklepów przy ulicach handlowych, galerii jest mniej. Na północy Europy mamy trend odwrotny – dodaje.

Raport przytacza również szereg informacji o wpływie sektora nowoczesnych powierzchni handlowych na polską gospodarkę. W 2017 r. szacunkowa wartość sprzedaży w centrach handlowych odpowiadała już 18,1 proc. wielkości sprzedaży detalicznej w Polsce. ©?

Polski rynek rozwija się we wszystkich segmentach, a jego imponującą przemianę widać także po nasyceniu nowoczesną powierzchnią handlową. Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych oraz firmy EY wynika, że w tym ujęciu jest już w zasadzie na poziomie europejskiej średniej. Jednak ze wskaźnikiem niemal 300 mkw. nowoczesnych powierzchni handlowych na 1 tys. osób przebił już tak rozwinięte rynki jak niemiecki czy włoski, jak również wiele państw w Europy Środkowo-Wschodniej, np. Rosję czy Rumunię. Także Czechy czy Słowacja mają wskaźniki na niższym poziomie, choć w tym przypadku różnice nie są wielkie. Ale od Rosji, gdzie wskaźnik wynosi 133,8 mkw. na tysiąc osób, dzieli nas już duży dystans.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł
Handel
Centra handlowe wreszcie mogą odetchnąć. Klienci wrócili na dobre?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Auchan opuścił Rosję. Wielki majątek francuskiej sieci oficjalnie kupił 23-latek