Sezon zakupów świątecznych. Miliardy pod choinkę

Sezon zakupów otwarto wyjątkowo wcześnie. Sklepy liczą na rekordowe zyski, bo wiedzą, że w tym roku mamy więcej w portfelach. Gra toczy się o ponad 20 mld zł.

Aktualizacja: 25.10.2016 21:29 Publikacja: 25.10.2016 20:16

Ozdoby bożonarodzeniowe wypatrzone we wtorek w jednym z warszawskich hipermarketów.

Ozdoby bożonarodzeniowe wypatrzone we wtorek w jednym z warszawskich hipermarketów.

Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński

Przyspieszanie startu sezonu zakupów świątecznych widać co roku. Jednak o ile jeszcze kilka lat temu ruszał on dopiero po 1 listopada, o tyle obecnie już widać w pierwszych sklepach, np. OBI, TK Maxx czy Lidl, ofertę produktów okolicznościowych.

– Zwyczaje polskich konsumentów zbliżają się do standardów w krajach zachodnich, gdzie chętnie sięga się po produkty bożonarodzeniowe z dużym wyprzedzeniem – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzeczniczka Lidl Polska.

W tym roku powód może być także inny: sezon zakupowy zapowiada się rekordowo z racji programu 500+.

– Święta to dla Polaków szczególny okres, a już wakacje pokazały, iż środki z tego programu nie są wydawane na produkty pierwszej potrzeby, jak np. żywność. Sieci handlowe zostaną zasilone tymi pieniędzmi w postaci wydatków na prezenty – mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry.

W tym roku z racji 500+ na rynek trafi ok. 17 mld zł. A Polacy nigdy na świętach nie oszczędzali. Nawet w kryzysowych latach, gdy Europa Zachodnia zaciskała pasa, w Polsce budżety na ten cel rosły dwucyfrowo. W ubiegłym roku wydatki okolicznościowe, głównie na prezenty, przekroczyły 20 mld zł – statystyczna rodzina przeznaczyła na święta ponad 1,1 tys. zł.

Teraz kwota ta jeszcze wzrośnie, choć trudno jest prognozować o ile. Tym bardziej że nie chodzi tylko o prezenty dla dzieci. – Smartfony, laptopy, konsole do gier, gry i związane z nimi akcesoria cieszą się od lat dużym zainteresowaniem – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – Królem świątecznych zakupów będzie jednak telewizor o dużej przekątnej – dodaje.

Już co drugi Polak prezenty kupuje w e-sklepach, co dla tej branży jest impulsem do jeszcze szybszego rozwoju. – Przychody w okresie świątecznym będą znacznie większe niż w 2015 r. Jednak nie tylko ze względu na program 500+, ale także m.in. dzięki darmowej dostawie i bogatemu asortymentowi – mówi Łukasz Szczepański, prezes TopMall prowadzącego sklep Merlin.

Na listach bestsellerów prowadzą książki. – Okres przedświąteczny obfituje w mocne tytuły i premiery. Stawiamy na nowego Harry'ego Pottera, Bridget Jones i „Szpiega" Paulo Coelho – mówi Monika Marianowicz, rzeczniczka Empiku.

Przyspieszanie startu sezonu zakupów świątecznych widać co roku. Jednak o ile jeszcze kilka lat temu ruszał on dopiero po 1 listopada, o tyle obecnie już widać w pierwszych sklepach, np. OBI, TK Maxx czy Lidl, ofertę produktów okolicznościowych.

– Zwyczaje polskich konsumentów zbliżają się do standardów w krajach zachodnich, gdzie chętnie sięga się po produkty bożonarodzeniowe z dużym wyprzedzeniem – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzeczniczka Lidl Polska.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji