Polacy znów ruszyli do centrów handlowych

Ożywienie konsumpcji widać gołym okiem, co należy łączyć z efektem 500+ – mówi Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa strategicznego PwC.

Aktualizacja: 04.10.2016 07:28 Publikacja: 03.10.2016 20:34

Foto: Bloomberg

Widać je również w danych Polskiej Rady Centrów Handlowych. Wynika z nich, że odwraca się negatywny trend, jeśli chodzi o liczbę wizyt w galeriach. Po latach spadków, w pierwszym półroczu ich liczba wzrosła 3,4 proc., obroty zaś centrów zwiększyły się w sumie o ponad 2 proc.

Zakupy i rozrywka

W ujęciu branżowym wzrost jest bardziej imponujący – w usługach obroty z metra kwadratowego wzrosły o niemal 14 proc., jednocyfrowe zwyżki widać w przypadku odzieży, gastronomii, sklepów wnętrzarskich czy artykułów specjalistycznych – wynika z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH).

– W pierwszym półroczu średni obrót miesięczny sprzedaży z wynajętego mkw. wyniósł 838 zł netto – mówi Łukasz Marynowski, rzecznik PRCH.

Inne dane pokazują, że zwyżki utrzymują się w kolejnych miesiącach. – Duży wzrost tygodniowy pomógł poprawić wynik roczny o ponad 4 proc. i podnieść wynik skumulowany o kolejne 0,1 pkt proc. Przed nami kolejny tydzień zwyżek – mówi Maciej Kowalczyk, country manager Experian FootFall, badającej frekwencję w centrach. Po wrześniu wzrost liczby klientów centrów przekracza 4 proc.

Jednak większa popularność galerii bierze się też ze starań ich zarządców o szeroką ofertę – nie tylko marek globalnych, ale również lokalnych, zwłaszcza w segmencie usługowym. Dlatego mimo rosnącej konkurencji na rynku centrów, których jest w Polsce już niemal 400, nowo otwierane i przebudowywane też nie narzekają.

Bydgoska Galeria Pomorska Bydgoszczy w rok od otwarcia nowej części podaje, że liczba odwiedzin centrum w ujęciu rocznym wzrosła o niemal 30 proc., podobną tendencję odnotowano w sprzedaży.

- Wciąż ulepszamy nasze centrum, aby jeszcze trafniej odpowiadało na zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów – mówi Shane Scott, partner w Resolution Property, które kupiło bydgoski obiekt w 2011 r. za niemal 51 mln euro.

Centra szykujące się do otwarcia również drobiazgowo dobierają ofertę, aby sprostać oczekiwaniom konsumentów, którzy wciąż oczekują czegoś nowego.

Nowe marki

Posnania, która w stolicy Wielkopolski ruszy jeszcze w październiku, postawiła na marki z wyższej półki, w jej ofercie jest ich już ponad 20.

– W Polsce przybywa zamożnych osób, a analitycy wskazują, że ich liczba będzie zwiększać się w kolejnych latach – tłumaczy Marek Błędowski, dyrektor handlowy i członek zarządu Apsys Polska, inwestora Posnanii.

To największe centrum, jakie ma zostać uruchomione w Polsce w tym roku. Ogółem liczba nowych obiektów ciągle rośnie, widać też zainteresowanie deweloperów przebudowami istniejących galerii.

W 2015 r. rynek centrów handlowych powiększył się o 33 obiekty, a 16 rozbudowano. – Na 2016 r. planowane jest wybudowanie 37 centrów handlowych – mówi Agata Czarnecka, zastępca dyrektora działu doradztwa i analiz rynku CBRE.

Carrefour dostał już pozwolenie na przebudowę centrum Metropolitan Outlet w Bydgoszczy, które będzie miało 17 tys. mkw. powierzchni. – Zależy nam na stworzeniu przestrzeni dobrze działającej biznesowo oraz przyciągnięciu rozpoznawalnych marek, dla których warto będzie przyjechać do centrum nawet z najbardziej odległych rejonów miasta czy województwa – mówi Ronan Martin, wiceprezes Carrefour ds. ekspansji i centrów handlowych.

Komercjalizacją obiektu zajmuje się firma Neinver, znana w Polsce z centrów Factory, ale działająca też w Hiszpanii i innych krajach. Ponad 70 proc. powierzchni centrum zostało już zarezerwowane. Z kolei w stolicy trwa budowa kolejnego etapu galerii Młociny. Ma być gotowa na przełomie III i IV kwartału 2018 r.

Opinia

Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych

Wyniki obrotów za pierwsze półrocze są dla branży centrów handlowych satysfakcjonujące, perspektywy na kolejne miesiące – pozytywne. Od kiedy analizujemy rynek pod tym kątem, nigdy wyniki drugiego półrocza nie były gorsze od pierwszego, stąd rok zapowiada się dobrze. Nie wiążemy wyników z uruchomieniem programu 500+, doszło do tego za późno, aby wpłynąć na wyniki półrocza. Centra zabiegają o klientów, starają się wyróżnić ofertą na tle konkurencji. Co roku do Polski wchodzi 20–30 nowych marek międzynarodowych, co jest za małą liczbą, aby zaspokoić potrzeby centrów i klientów. Dlatego zarządcy i właściciele galerii coraz częściej różnicują swoją ofertę punktami usługowymi – sieci ogólnopolskich i lokalnych firm. Jak widać po wynikach, to słuszna strategia.

Widać je również w danych Polskiej Rady Centrów Handlowych. Wynika z nich, że odwraca się negatywny trend, jeśli chodzi o liczbę wizyt w galeriach. Po latach spadków, w pierwszym półroczu ich liczba wzrosła 3,4 proc., obroty zaś centrów zwiększyły się w sumie o ponad 2 proc.

Zakupy i rozrywka

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł