Usługi w miejsce sklepów

Centra handlowe stoją u progu ogromnych zmian. Oczekiwania klientów zmieniają się w bardzo szybkim tempie. Nie tylko pod wpływem internetu.

Aktualizacja: 24.01.2020 05:32 Publikacja: 23.01.2020 21:00

Usługi w miejsce sklepów

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Galerie handlowe to świątynie zakupów – tu szczególnie mocno widać, jak zmienia się w Polsce model konsumpcji. Nowe zwyczaje przeniknęły z wielkich galerii w największych aglomeracjach, choć w mniejszej skali, do innych miast, nawet powiatowych.

Czytaj także: Zmierzch handlowych gigantów?

Galerie czeka teraz nowe wyzwanie: 59 proc. klientów przewiduje, że do 2025 r. w większości powierzchni sklepowych główny nacisk położony będzie nie na produkty, ale na doznania i doświadczenia – wynika z badania Unibail-Rodamco-Westfield przeprowadzonego na 15,7 tys. osób z dziesięciu krajów UE. Do firmy tej należy m.in. warszawska Arkadia.

– Rola sklepów stacjonarnych znacząco się zmienia, a sprzedawcy muszą zredefiniować swój model biznesowy, by utrzymać się na rynku – mówi Myf Ryan, chief marketing officer Europe w Unibail-Rodamco-Westfield. – Sklepy przyszłości umożliwią swobodne przeglądanie całego asortymentu w internecie i wizyty w placówkach stacjonarnych, a ich rekomendacje będą oparte na solidnych, naukowych danych. Istotną częścią ich działalności będzie aspekt lokalny – dodaje.

Centra muszą konkurować o klientów z e-handlem, ale z badania wynika, że np. w Polsce 70 proc. badanych konsumentów jest sfrustrowanych systemem rekomendacji i poleceń online. Zakupy w salonach stacjonarnych są traktowane jako rozrywka i sposób poznawania nowych marek.

Zmiany ku modelowi bardziej usługowemu będą postępowały. W Polsce sprzyja im też zakaz handlu w niedzielę, ponieważ w ten dzień placówki handlowe są zamknięte, ale usługowe mogą pracować.

– Właściciele obiektów handlowych chcą oferować doświadczenia, których nie można przeżyć przez internet. Również najemcy skupiają się na strategii wielokanałowości sprzedaży, łącząc świat online i offline poprzez usługi takie jak click & collect (kup w internecie, odbierz w sklepie stacjonarnym – red.) – mówi Marta Mikołajczyk-Pyrć, dyrektor zespołu nieruchomości handlowych w Savills. – Część sklepów powoli zaczyna pełnić rolę showroomów, gdzie nacisk kładzie się na profesjonalne doradztwo sprzedawcy, a sama transakcja jest dokonywana już w sklepie internetowym – dodaje.

Polacy wyróżniają się na tle innych nacji oczekiwaniami, że centra handlowe zaoferują im miejsce na edukację czy pracę – chce tego 46 proc. badanych.

– Nasze centra stają się miejscem, gdzie można się pouczyć, popracować, spotkać ze znajomymi i ciekawie spędzić wolny czas przy kubku kawy lub smacznym lunchu. Postawiliśmy na ciekawie zaprojektowane food halle z różnorodną ofertą (np. ze slow food i lokalnymi smakami), także rozrywkową – mówi Michał Świerczyński, członek zarządu odpowiedzialny za komercjalizację nieruchomości w EPP. Firma jest największym w Polsce właścicielem centrów pod względem posiadanej powierzchni najmu.

– Otworzyliśmy też nowy Foodport w Szczecinie, z wystrojem opartym na lokalnej estetyce industrialnej i marynistycznej oraz z szerszą ofertą. Zwiększyliśmy w ten sposób powierzchnię części gastronomicznej o około 60 proc. Stworzyliśmy też miniboisko do koszykówki – dodaje.

Inne firmy też idą w tym kierunku. – Centra handlowe coraz mocniej skupiają się na funkcjach rekreacyjnych, gastronomicznych i usługowych. Obecnie to nie zakupy, ale atrakcyjnie zbudowana oferta pozahandlowa decyduje o sukcesie miejsca – mówi Justyna Kur, wiceprezes APSYS Polska. – To właśnie odpowiedni dobór najemców: szeroka oferta gastronomiczna i wyjątkowe propozycje kulturalno-rozrywkowe sprawiają, że zarządzane przez nas centra przyciągają klientów nawet z odleglejszych części miasta czy regionu – dodaje.

Trend będzie się nasilał. – Dobry czas mają mniejsze obiekty, zarówno te o charakterze convenience, jak i galerie w centrach mniejszych miast. Nadal zapewniają wygodę zakupów, ale są dziś projektowane tak, by poza wygodą zakupów mogły zaoferować szersze spektrum customer experience – mówi Aleksander Walczak, prezes centrów Dekada. – Nowe centra planujemy tak, aby ich funkcjonalność łączyła się z nowoczesną architekturą wpisaną w tkankę miejsca, a nasi goście mogli odpocząć i poczuć, że to miejsce jest częścią ich najbliższego otoczenia. Taki też jest nasz najnowszy projekt, który zostanie otwarty w II połowie roku, czyli Dekada Nysa – dodaje.

Galerie handlowe to świątynie zakupów – tu szczególnie mocno widać, jak zmienia się w Polsce model konsumpcji. Nowe zwyczaje przeniknęły z wielkich galerii w największych aglomeracjach, choć w mniejszej skali, do innych miast, nawet powiatowych.

Czytaj także: Zmierzch handlowych gigantów?

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu