Oto liderzy komunikacji z rynkiem

W ocenie instytucji prymusem jest Cyfrowy Polsat. Drobni inwestorzy najwyżej cenią PKN Orlen – wynika z badania relacji inwestorskich w WIG30, organizowanego przez Izbę Domów Maklerskich i „Parkiet".

Publikacja: 07.03.2019 21:00

Oto liderzy komunikacji z rynkiem

Foto: Flickr

– Utrzymywanie dobrych relacji z inwestorami nie różni się od utrzymywania dobrych relacji międzyludzkich. Prawdziwy przyjaciel będzie szczery, obdarzy nas zaufaniem, wysłucha i jak będzie trzeba, konstruktywnie skrytykuje – mówi Iwona Waksmundzka, dyrektor wykonawczy PKN Orlen ds. strategii i relacji inwestorskich.

Dodaje, że IR to przede wszystkim zapewnienie inwestorom równego dostępu do transparentnych informacji, bez faworyzowania i zbędnej zwłoki. To także dostępność oraz wsłuchiwanie się w ich potrzeby, krytykę i wyciąganie wniosków.

– Dodajmy do tego szczyptę innowacyjności oraz odwagi do podejmowania nowych niestandardowych działań i mamy receptę na dobry IR – podsumowuje Iwona Waksmundzka.

Na ważną kwestię uwagę zwraca Grzegorz Para, dyrektor ds. IR Cyfrowego Polsatu: – Bez dobrej komunikacji wewnątrz spółki żaden dział IR nie będzie w stanie spełnić oczekiwań inwestorów – mówi.

Na podium, według ocen instytucji finansowych, znalazły się też CD Projekt i LPP. Z kolei inwestorzy indywidualni i czytelnicy w ankiecie umieszczonej na stronie internetowej „Parkietu" docenili też Asseco Poland i PKO BP (ex aequo drugie miejsce) oraz firmę Tauron.

Badanie pokazuje, że nadal jest spora przestrzeń do poprawy, zwłaszcza w kontaktach z drobnymi inwestorami, bo średnia ocena wyniosła tam tylko 3 pkt na 6 możliwych. Natomiast instytucje oceniły IR firm lepiej – na 4,3 pkt.

To już piąta edycja badania. Rekordowo duży odzew ze strony instytucji, jak również zainteresowanie ankietą umieszczoną na stronie „Parkietu" potwierdzają, że komunikacja z rynkiem zyskuje na znaczeniu. Buduje zaufanie do spółek, a ono – jak podkreśla Waldemar Markiewicz, szef IDM – jest fundamentem rynku kapitałowego.

Osoby pracujące w działach relacji inwestorskich mają niełatwe zadanie, szczególnie po wejściu w życie nowych przepisów, takich jak rozporządzenie MAR. Muszą wykazać się dużą wszechstronnością i elastycznością.

W ostatnich latach wzrosła mocno aktywność inwestorów zagranicznych. – Kilka razy w tygodniu mamy telekonferencje z inwestorami spoza kraju. Dużo jeździmy po świecie, w zeszłym roku praktycznie co miesiąc byliśmy na spotkaniach poza Polską – mówi Karolina Gnaś, dyrektor ds. relacji inwestorskich CD Projektu.

– Utrzymywanie dobrych relacji z inwestorami nie różni się od utrzymywania dobrych relacji międzyludzkich. Prawdziwy przyjaciel będzie szczery, obdarzy nas zaufaniem, wysłucha i jak będzie trzeba, konstruktywnie skrytykuje – mówi Iwona Waksmundzka, dyrektor wykonawczy PKN Orlen ds. strategii i relacji inwestorskich.

Dodaje, że IR to przede wszystkim zapewnienie inwestorom równego dostępu do transparentnych informacji, bez faworyzowania i zbędnej zwłoki. To także dostępność oraz wsłuchiwanie się w ich potrzeby, krytykę i wyciąganie wniosków.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Giełda
Zdecydowany kontratak kupujących na GPW
Giełda
Podwójny szczyt WIG20 i spadki w USA
Giełda
WIG20 próbuje powalczyć o 2500 pkt
Giełda
NYSE będzie działać 24/7? To byłaby prawdziwa rewolucja
Giełda
WIG20 znów nie może sforsować poziomu 2500 pkt