Gremi Media w drodze na giełdę

Wydawca „Rzeczpospolitej" ma w tym roku wejść na NewConnect. Spółka matka – KCI – również tam zmierza.

Aktualizacja: 10.01.2017 08:25 Publikacja: 09.01.2017 20:37

Grzegorz Hajdarowicz, prezes KCI.

Grzegorz Hajdarowicz, prezes KCI.

Foto: Rzeczpospolita, Robert Gardziński

– Celem naszej strategii jest zbudowanie struktury zdolnej do działań w głębokim kryzysie gospodarczym, którego niestety spodziewam się po roku 2020, i zdolnej do generowania satysfakcjonującego zwrotu dla akcjonariuszy – mówi Grzegorz Hajdarowicz, prezes i główny akcjonariusz KCI, komentując plany firmy na lata 2017–2020.

Giełda, ale mała

Strategia zakłada kontynuację działalności KCI w dwóch obszarach: nieruchomości oraz mediów – tę drugą za pośrednictwem Gremi Media – wydawcy m.in. „Rzeczpospolitej" i „Parkietu". Zgodnie z zapowiedziami Gremi Media będzie spółką publiczną – w połowie roku ma się znaleźć na NewConnect. Samo KCI planuje pionierską operację przejścia z GPW na alternatywny parkiet.

– Warszawska giełda jest w kryzysie, cierpi na przeregulowanie, które jest wbrew emitentom oraz członkom zarządów i rad nadzorczych. Ten gorset robi się coraz ciaśniejszy, zwłaszcza dla małych i średnich spółek. Do tego dochodzą wysokie koszty. Nie widzę w tej chwili żadnej wartości dodanej w byciu firmą z głównego parkietu – mówi Hajdarowicz. – Wciąż jednak warto być spółką notowaną, bo to oznacza przejrzystość wobec inwestorów i rynku, a także możliwość łatwiejszego pozyskania kapitału z emisji akcji czy obligacji. NewConnect w tej chwili jest optymalnym wyborem. Przejście z GPW na NewConnect może okazać się ścieżką, z której skorzysta więcej spółek, które rozważają porzucenie notowań – dodaje. Na 31 stycznia zaplanowano walne zgromadzenie KCI w sprawie upoważnienia zarządu do zorganizowania przeprowadzki.

Silne media...

Debiut Gremi Media na NewConnect spodziewany jest w połowie roku. Trwają negocjacje z potencjalnymi inwestorami zainteresowanymi objęciem pakietu mniejszościowego. Czy chodzi o sprzedaż dotychczasowych akcji czy podwyższenie kapitału? Czy w ramach pre-IPO czy IPO?

– Prace nad szczegółami trwają, na razie jesteśmy na etapie przekształcania Gremi Media w spółkę akcyjną. Jestem otwarty na różne scenariusze. Na pewno chciałbym, żeby udział akcjonariuszy mniejszościowych w kapitale wyniósł docelowo nie więcej niż 40 proc. To powinni być inwestorzy długoterminowi, którzy mogą zapewnić spółce nie tylko zastrzyk gotówki, ale przede wszystkim wartość dodaną: technologię czy kontent. Dlatego nie przewidujemy na tym etapie pozyskiwać inwestorów indywidualnych – mówi Hajdarowicz.

Gremi Media ma w najbliższych latach rozwijać portfel produktów coraz mocniej opartych o internet. „Rzeczpospolita" już jest liderem wydań elektronicznych, rozwijana jest także telewizja internetowa na portalach rp.pl oraz parkiet.com. Hajdarowicz podkreśla, że jeśli chodzi o prezentowane treści i profil czytelnika, grupa ma być odpowiednikiem „Financial Timesa".

Czy Gremi Media myśli o konsolidacji branży? – Na dziś nie widzę, by w krótkim terminie rysowała się możliwość przeprowadzenia transakcji, która by nas interesowała. Nie wykluczam, że w przyszłości pojawi się taka okazja, wtedy nasz status spółki publicznej okaże się pomocny – podkreśla Hajdarowicz.

...i nieruchomości

KCI w tym roku skoncentruje się na sprzedaży ostatnich projektów nieruchomościowych z portfela, ale plan zakłada kontynuację działalności. KCI działa jako predeweloper, zajmuje się sprzedażą gruntów z prawomocnym pozwoleniem na budowę. Dotychczas firma sprzedała dwa etapy kompleksu biurowego Gremi Business Park w Krakowie (23 tys. mkw. powierzchni najmu) za prawie 25 mln zł i duży projekt mieszkaniowy (65 tys. mkw. powierzchni mieszkalnej) za ponad 60 mln zł. KCI ma też podpisany list intencyjny w sprawie sprzedaży obiektu biurowego do rewitalizacji za 30 mln zł, a do końca roku chce sprzedać pozostałe dwa etapy Gremi Business Park (prawie 27 tys. mkw.). – Jesteśmy zainteresowani kolejnymi projektami w formule predeweloperskiej, o wartości rzędu kilkudziesięciu milionów złotych. Chcemy wykorzystać swoje kompetencje przy przygotowywaniu do zagospodarowania gruntów z trudną historią. Rozglądamy się za nieruchomościami w okolicach Krakowa i Warszawy – podsumowuje Hajdarowicz. Strategia KCI nie wyklucza działalności za granicą.

Co w portfelu ma Gremi Media

Grupa kapitałowa Gremi Media jest w 100 proc. kontrolowana przez notowaną na GPW spółkę KCI, której głównym akcjonariuszem jest Grzegorz Hajdarowicz. Gremi Media jest wydawcą dziennika „Rzeczpospolita" – lidera e-wydań, „Parkietu" – gazety nie tylko dla giełdowych inwestorów – oraz magazynu „Uważam Rze Historia". Tytuły „Bloomberg BusinessWeek Polska", „Uważam Rze" i „Sukces" od tego roku funkcjonują w wersji wyłącznie elektronicznej.

Do Gremi Media należą także udziały w spółkach: e-Kiosk (największy w Polsce dystrybutor e-prasy), Compress (agencja public relations) oraz MM Conferences (organizator warsztatów i konferencji).

– Celem naszej strategii jest zbudowanie struktury zdolnej do działań w głębokim kryzysie gospodarczym, którego niestety spodziewam się po roku 2020, i zdolnej do generowania satysfakcjonującego zwrotu dla akcjonariuszy – mówi Grzegorz Hajdarowicz, prezes i główny akcjonariusz KCI, komentując plany firmy na lata 2017–2020.

Giełda, ale mała

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Giełda
Podwójny szczyt WIG20 i spadki w USA
Giełda
WIG20 próbuje powalczyć o 2500 pkt
Giełda
NYSE będzie działać 24/7? To byłaby prawdziwa rewolucja
Giełda
WIG20 znów nie może sforsować poziomu 2500 pkt
Giełda
Łowy na dywidendy czas rozpocząć