Zjazd do galerii handlowej można zamknąć słupkami ze względów bezpieczeństwa

Zamknięcie słupkami zjazdu do galerii handlowej było dopuszczalne ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego – orzekł sąd.

Publikacja: 15.12.2018 04:00

Zjazd do galerii handlowej można zamknąć słupkami ze względów bezpieczeństwa

Foto: 123RF

Projekt organizacji ruchu, zatwierdzony przez dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział w Bydgoszczy, i uzgodniony z komendantem wojewódzkim Policji w Bydgoszczy, przewidywał zamknięcie zjazdu z drogi krajowej do galerii handlowej słupkami blokującymi uchylnymi U-12c. Miały one uniemożliwić wjazd i wyjazd pojazdów z drogi krajowej do i z galerii oraz zapobiec kolizjom pojazdów, korzystających z tego zjazdu z pojazdami jadącymi drogą krajową.

Czytaj także: Znak drogowy nie może zablokować działalności firmy

Policja alarmowała, że ów zjazd, mimo oznaczenia poziomowego P-11 „powierzchnia wyłączona", jest nagminnie wykorzystywany do wjazdu z drogi krajowej na parking galerii handlowej, i do wyjazdu z parkingu na drogę publiczną. Stwarza to bezpośrednie zagrożenie dla użytkowników drogi krajowej. Powinna je usunąć zmiana organizacji ruchu i ustawienie słupków.

Dyrektor GDDKiA wyjaśnił, że przewidziane słupki uchylne w żaden sposób nie uniemożliwią wjazdu Straży Pożarnej, czy innych służb ratunkowych na teren galerii handlowej. Mogą być bowiem bez problemu położone na ziemi pod wpływem niewielkiego nacisku, nie powodującego żadnych uszkodzeń pojazdu.

Pozaprawne kryterium

Zamknięcie zjazdu i zablokowanie go słupkami, spółka, prowadząca galerię handlową, zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy. Zamknięcie zjazdu, na którym nie było nigdy żadnej kolizji pojazdów, uderza bezpośrednio w swobodę działalności gospodarczej – argumentowała. Rozporządzenie ministra infrastruktury z 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, nie pozwala na stawianie słupków blokujących w dowolnym miejscu w celu niedopuszczenia do wjeżdżania pojazdów gdziekolwiek. Możliwe jest jedynie ich instalowanie „w celu niedopuszczenia do wjazdu pojazdów na chodniki lub ciągi piesze, albo rowerowe". Zjazd na parking galerii handlowej nie jest chodnikiem, ani drogą dla pieszych, albo dla rowerów. Zablokowanie zjazdu ma też szersze konsekwencje, ponieważ jest on częścią drogi pożarowej.

Zmiana organizacji ruchu nie ma więc wcale na celu poprawy bezpieczeństwa drogowego. Jedynym rozwiązaniem, które w sposób kompleksowy poprawiłoby bezpieczeństwo w rejonie zjazdu, nie jest zablokowanie zjazdu z drogi publicznej na teren galerii, lecz jego przebudowa.

Zasadniczą kwestią, wymagającą rozstrzygnięcia, stało się więc ustalenie, czy dopuszczalne jest zastosowanie słupków blokujących U-12c w celu uniemożliwienia zjazdu pojazdów z drogi publicznej z uwagi na bezpieczeństwo ruchu. W opinii GDDKiA, użycie takich urządzeń jest uzasadnione względami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zdaniem spółki, jest to bezprawne i niedopuszczalne. Pozaprawne kryterium bezpieczeństwa ruchu drogowego nie może być kryterium rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej. Teraz sądy miały zdecydować, kto ma rację w tym sporze.

Zdecydowała wykładnia

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy przyznał ją spółce i stwierdził nieważność zaskarżonej czynności ze względu na zastosowanie słupków blokujących U-12c do innego celu niż przewidują przepisy. Sąd podkreślił, że urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, opisane w pkt.4.5. załącznika nr 4 do rozporządzenia z 2003 r. mogą być stosowane wyłącznie w sposób, wynikający z jego treści. Nie mają przy tym znaczenia argumenty GDDKiA o konieczności zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ponieważ powołane są do tego odpowiednie służby, jak policja czy straż gminna – stwierdził WSA.

Naczelny Sąd Administracyjny, do którego GDDKiA złożyła skargę kasacyjną, miał odmienne zdanie. Uchylił wyrok WSA i  przekazał sprawę temu sądowi do ponownego rozpoznania. Ocenił, że sąd I instancji zastosował zawężającą wykładnię pkt.4.5. załącznika nr 4 do rozporządzenia ministra infrastruktury z 2003 r. Podkreślił, że przy opracowywaniu projektu organizacji ruchu, priorytetowa jest konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom tego ruchu. Wykładnia celowościowa i systemowa wspomnianego przepisu oraz inne przepisy rozporządzenia z 2003 r. wskazują, że można zastosować słupki nie tylko w celach, wymienionych w tym przepisie, ale również w innych sytuacjach, o ile ma to służyć zapewnieniu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Toteż WSA, związany wykładnią prawa przez NSA, oddalił skargę spółki. Uznał za dopuszczalne zamknięcie zjazdu z drogi krajowej na parking galerii handlowej oraz zastosowanie do tego słupków U-12c . Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną spółki na orzeczenie WSA. W uzasadnieniu wyroku uznał za dopuszczalne zastosowanie słupków uchylnych do zablokowania zjazdu, gdyż ma to służyć bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Sygnatura akt: I OSK 1700/18

Projekt organizacji ruchu, zatwierdzony przez dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział w Bydgoszczy, i uzgodniony z komendantem wojewódzkim Policji w Bydgoszczy, przewidywał zamknięcie zjazdu z drogi krajowej do galerii handlowej słupkami blokującymi uchylnymi U-12c. Miały one uniemożliwić wjazd i wyjazd pojazdów z drogi krajowej do i z galerii oraz zapobiec kolizjom pojazdów, korzystających z tego zjazdu z pojazdami jadącymi drogą krajową.

Czytaj także: Znak drogowy nie może zablokować działalności firmy

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko