Rosnące koszty inwestycji – właściwie w każdej dziedzinie objętej działalnością samorządu terytorialnego – zmuszają do poszukiwania nowych źródeł ich finansowania. Niestety, na palcach jednej ręki można policzyć samorządy, które stać na samodzielne poniesienie wydatków związanych z budową i utrzymaniem dróg, kanalizacją, czy infrastrukturą oświatową bądź sportową. W ostatnich latach najważniejszym środkiem do pozyskania gotówki na takie cele stały się fundusze unijne. Ale korzystanie z nich wiąże się także ze sporymi obciążeniami, zwłaszcza w perspektywie zabezpieczenia wkładu własnego. Stąd warto zwrócić uwagę na mechanizmy pozwalające sektorowi publicznemu korzystać z potencjału przedsiębiorców – a do takich zalicza się partnerstwo publiczno-prywatne. Jednak nie jest ono prostą alternatywą dla kredytu, ale przede wszystkim – przynoszącą obopólne korzyści – inwestycją. I właśnie to wyróżnia PPP spośród wszystkich innych metod finansowania różnorodnych projektów.
Czytaj także: Partnerstwo publiczno-prywatne, a tradycyjne zamówienia
Długoletnia współpraca
Istotą partnerstwa publiczno-prywatnego jest długoletnia współpraca sektora publicznego z biznesem. Niestety, w Polsce realizacja inwestycji w tej formule – zarówno na poziomie samorządowym, jak i krajowym ciągle stanowi wyjątek od reguły korzystania z finansowania zewnętrznego (np. środków unijnych, czy kredytów). Oczywiście, przyczyn tego jest wiele. Wśród nich dwie wydają się mieć zasadnicze znaczenie: brak wiedzy i dobrych praktyk. Jednak w ostatnim czasie ustawodawca dostrzegł te problemy i postanowił je rozwiązać nowelizując ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz wprowadzając do niej nowe mechanizmy (nowelizacja z 5 lipca 2018 r., która weszła w życie 19 września 2018 r.).
Zapytaj ministra
Jednym z najważniejszych mechanizmów jest możliwość zwrócenia się przez podmioty publiczne (w tym oczywiście przez samorządy) do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju o opinię w sprawie zasadności przeprowadzenia danej inwestycji w formie partnerstwa. Do wniosku o wydanie takiej opinii, podmiot publiczny musi dołączyć swoje własne analizy. Dzięki temu z jednej strony otrzymuje fachową ocenę poprawności przygotowania partnerstwa, z drugiej zaś pewność co do sensowności wyboru takiej ścieżki realizacji inwestycji.
Warto pamiętać, że każdy podmiot publiczny planujący inwestycje w formule PPP ma obowiązek sam przeprowadzić stosowne analizy korzyści i zagrożeń wynikających z tej formuły. Stąd skonfrontowanie ich z opinią rządowych ekspertów pozwala zdobyć na przyszłość cenne doświadczenie. Poza dużym praktycznym znaczeniem takiej pomocy, pozytywna opinia ministerstwa stanowi swoisty „certyfikat bezpieczeństwa" zwłaszcza dla lokalnych władz niemających doświadczenia w PPP. Warto wspomnieć, że wydano już pierwszą tego typu opinię, a minister inwestycji i rozwoju pozytywnie zaopiniował budowę w formule partnerstwa ponad stu mieszkań w Giżycku.