15 kwietnia zakończyła się w PISF-ie sesja w kategorii produkcji filmów fabularnych. Liderzy oceniający zgłoszone projekty – scenarzystka Ilona Łepkowska, reżyserzy Małgorzata Imielska i Jan Komasa, kompozytor Jan A.P. Kaczmarek i producent Tadeusz Lampka – zarekomendowali dyrektorowi Instytutu Radosławowi Śmigulskiemu kilka interesujących projektów. „Wszystkie nasze strachy” Łukasza Rondudy to historia artysty-rzeźbiarza Daniela Rycharskiego  - opowieść o homofobii i wykluczeniu, o podziałach i nietolerancji. O sztuce, ale też o człowieku, który walczy o prawo do bycia sobą. „Chłopi” Doroty Welchman (Kobieli) są ekranizacją powieści Reymonta, która ma powstać w podobnej technice, jaką Kobiela i jej mąż Hugh Welchman zastosowali w „Twoim Vincencie”. Bohater „Deep Frozen Goods” Anny Maliszewskiej jest kierowca TIR-a, samotny ojciec, który na Ukrainę przewozi... ciało zmarłej sąsiadki. Podróż, w której towarzyszą mu mała córka i jej koleżanka, wnuczka zmarłej Ukrainki – staje się pretekstem do zderzenia rzeczywistości i mentalności prowincjonalnej Polski i Ukrainy. „Śubuk” Jacka Lusińskiego jest historią kobiety, która wychowuje autystycznego syna walcząc o jego prawa do nauki i zachowania godności. Liderzy zarekomendowali też „Zakopiańskich dżentelmenów”  Macieja Kowalskiego, „Baltazara” Jerzego Skolimowskiego oraz „Tak ma być” Łukasza Grzegorzka. Z puli dyrektora dofinansowanie dostaną również projekty, które przeszły z poprzedniej sesji: „Niepewność” Waldemara Szarka, „Nauczyciel” Filipa Bajona oraz „Code Red/Imigranci” Dariusza Jabłońskiego. Wszystkie te filmy mogą liczyć na wsparcie Instytutu w wysokości od 1,5 mln do 4 mln zł.

Wcześniej, na początku kwietnia, przyznane też zostały dofinansowania dla polskich koprodukcji mniejszościowych. Tu projekty oceniali Leszek Bodzak, Anna Różalska i Katarzyna Ślesicka. Instytut dofinansuje m.in. „Nosorożca” Olega Sencowa, „Norwegian Dream” Leiva Igora Devolda, „Autobiografię” Makbula Mubaraka, „Punkt przywracania” Roberta Hloza, „Lamparta z Ankary” Emre Kayis, „Człowieka o tysiącu twarzy” Soni Kronlund, „Severed Head” Loftiego Achoura oraz „The Zone of Interest” Jonathana Glazera. W przypadku większości koprodukcji wsparcie Instytutu wynosi od 200 tys. do 650 tys. zł. Wyższe kwoty dostaną tylko dwa projekty: Sencowa (1 mln zł) oraz Glazera (2 mln zł). Pierwszy z tych twórców to ukraiński dysydent, uczestnik Majdanu aresztowany na Krymie i osadzony w syberyjskim łagrze za „działalność terrorystyczną”,  uwolniony we wrześniu 2019 roku. Drugi – brytyjski reżyser, autor głośnego filmu „Pod skórą” ze Scarlett Johansson.