"Płomienie": Historia trzymająca widza w napięciu

Niespełniona miłość, zbrodnia, trudny świat - tak południowokoreańskie „Płomienie” wciągają widza do gry. Film już na ekranach.

Aktualizacja: 01.01.2019 20:37 Publikacja: 01.01.2019 18:20

Jong-seo Jun, odtwórczyni głównej roli w „Płomieniach”

Jong-seo Jun, odtwórczyni głównej roli w „Płomieniach”

Foto: Aurora Films

To czarny koń tegorocznej rywalizacji oscarowej. Nie wydaje się, by „Płomienie” miały szansę na statuetkę, ale są już na krótkiej liście dziewięciu tytułów i nominacja jest w zasięgu ich możliwości.

Akcja „Płomieni” jest luźno oparta na opowiadaniu Murakamiego „Spalenie stodoły”. Teoretycznie można ją opowiedzieć klarownie i logicznie, ale południowokoreański reżyser Lee Chang-dong miesza gatunki, zmienia tropy, wybija z wytartego sposobu myślenia.

Bohater, młody chłopak Yong-soo, który żyje bardzo skromnie z dorywczych prac, jeździ starą półciężarówką i chce zostać pisarzem, spotyka koleżankę z dzieciństwa. W jej mikroskopowym mieszkaniu dziewczyna i chłopak spędzają noc.

Zaraz jednak potem Hae-mi wraca z wycieczki do Afryki z Benem, młodym bogatym biznesmenem, którego poznała w podróży. Na lotnisku nie wsiądzie już do gruchota Yonga-soo, lecz do porsche, które przyjechało po Bena.

Para próbuje z Yongiem-soo utrzymać przyjazne relacje, on jednak mocno przeżywa odrzucenie. Co więcej, zakochany w Hae-mi zaczyna podejrzewać, że jej nowy partner jest seryjnym mordercą kobiet. A sam Ben przyznaje, że ma specyficzne hobby: co jakiś czas podpala stare, opuszczone szklarnie.

W „Płomieniach” nic nie jest jednak jednoznaczne. Gdy bohaterka wyjeżdża do Afryki, Yong-soo w jej malutkim mieszkaniu karmi kota, który nigdy nie pokazuje się obcym. Istnieje naprawdę? Czy nie? W jednej ze scen dziewczyna obiera ze skórki nieistniejącą mandarynkę. Obrazek jak z pantomimy albo jak z „Powiększenia” Antonioniego.

Wszystko w filmie Lee Chang-donga jest metaforą, nic nie jest pewne. Ile z tych zdarzeń zrodziło się w umyśle aspirującego pisarza, ile dzieje się naprawdę? Kim są bohaterowie opowieści? Co jest prawdą, a co tylko nadinterpretacją wrażliwego chłopaka? Jaką rolę odgrywa w tej opowieści przeszłość? Wśród tych rozmaitych tropów widz zaczyna się gubić. Ale o to właśnie chodzi reżyserowi.

Ktoś spojrzy na „Płomienie” jak na opowieść o trudnej miłości. Ktoś inny dostrzeże w nich przede wszystkim historię kryminalną. Albo dramat społeczny o ludziach pochodzących z różnych klas, mających bardzo różny punkt startu. A może też metaforę współczesnego społeczeństwa, które rodzi w ludziach niepewność i zagubienie.

W filmie Lee Chang-donga mamy samotność, niespełnienie, tęsknotę za szczęściem, które wciąż wymyka się z rąk. Wśród naturalistycznych obrazów rodzi się coś więcej niż tylko kino gatunkowe: opowieść o zagubionych wartościach i ludziach, którzy nie mają w świecie oparcia.

– Zręczność Chang-donga Lee w opowiadaniu o interakcjach międzyludzkich sprawia, że „Płomienie” trzymają w napięciu od pierwszej do ostatniej minuty – pisał recenzent nowojorskiego „Village Voice”. Coś w tym jest. Film doświadczonego, 64-letniego reżysera, twórcy m.in. „Sekretnego światła” i „Poezji”, mimo wolnego tempa rzeczywiście wciąga i intryguje.

To czarny koń tegorocznej rywalizacji oscarowej. Nie wydaje się, by „Płomienie” miały szansę na statuetkę, ale są już na krótkiej liście dziewięciu tytułów i nominacja jest w zasięgu ich możliwości.

Akcja „Płomieni” jest luźno oparta na opowiadaniu Murakamiego „Spalenie stodoły”. Teoretycznie można ją opowiedzieć klarownie i logicznie, ale południowokoreański reżyser Lee Chang-dong miesza gatunki, zmienia tropy, wybija z wytartego sposobu myślenia.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Laureaci Oscarów, Andrzej Seweryn, reżyserka castingów do filmów Ridleya Scotta – znamy pełne składy jury konkursów Mastercard OFF CAMERA 2024!
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Film
Patrick Wilson odbierze nagrodę „Pod Prąd” i osobiście powita gości Mastercard OFF CAMERA
Film
Nominacje do Nagrody Female Voice 2024 Mastercard OFF CAMERA dla kobiet świata filmu!
Film
Script Fiesta 2024: Damian Kocur z nagrodą za najlepszy scenariusz
Film
Zmarła Mira Haviarova