Uwzględniają one transport drogowy, kolejowy i lotniczy. Budowa centralnego lotniska i nowych linii kolejowych CPK ma pozwolić na dwukrotny wzrost liczby pasażerów w pociągach dalekobieżnych w Polsce – wynika z najnowszych danych.
Według dostępnych prognoz, po uruchomieniu CPK można spodziewać się blisko 120 mln pasażerów kolei dalekobieżnej: 95 mln pasażerów w pociągach kategorii Intercity i 25 mln w regionalnych ekspresach. W 2019 r. spółka PKP Intercity przewiozła niespełna 49 mln pasażerów. W tym roku, ze względu na pandemię COVID-19 wynik będzie znacząco niższy. W najbliższym czasie planowane jest dopracowanie prognoz dla ruchu regionalnego o nowe założenia, w tym m.in. uwzględniające program Kolej Plus.
Według prognoz, po uruchomieniu Portu Solidarność tylko na kluczowym odcinku sieci kolejowej – łączącym Warszawę z CPK – podróżować będzie blisko 65 tys. pasażerów dziennie (więcej, niż obecnie dziennie przejeżdża w ciągu dnia autostradą A2 między Warszawą i Łodzią). Jak wynika z wyliczeń CPK, do 40 proc. pasażerów będzie dojeżdżać do CPK koleją. Na większości tras odbędzie się to kosztem krajowych połączeń lotniczych.
Do wykonania kolejowych prognoz spółka CPK wykorzystała nowe narzędzie: Pasażerski Model Transportowy, czyli 4-stopniowy model międzygałęziowy, obejmujący różne środki transportu. Pozwala on na analizy konkurencyjności kolei wobec innych rodzajów transportu, np. drogowego i lotniczego. Istotną cechą modelu jest możliwość porównania przepływów pasażerskich w transporcie zbiorowym z prognozowanym natężeniem indywidualnego ruchu drogowego.
– PMT uwzględnia różne środki transportu, w tym ruch samochodowy, przewozy autobusowe i operacje lotnicze. Pozwala to na wiarygodną i spójną dla całego obszaru Polski prognozę zmian, jakie przyniesie inwestycja CPK. Dzięki temu rozwiązania techniczne przygotowywane przez CPK będą dostosowane do realnych potrzeb transportowych – wyjaśnia Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.