Ambitny plan kolei Portu Solidarność. 65 tys. pasażerów dziennie

Spółka Centralny Port Komunikacyjny opracowała Pasażerski Model Transportowy (PMT) i sieciową prognozę ruchu pasażerskiego w Polsce.

Aktualizacja: 11.12.2020 10:05 Publikacja: 11.12.2020 08:47

Wartość prac na liniach kolejowych wyniosła w tym roku 11 mld zł

Wartość prac na liniach kolejowych wyniosła w tym roku 11 mld zł

Foto: Fotorzepa/Marian Zubrzycki

Uwzględniają one transport drogowy, kolejowy i lotniczy. Budowa centralnego lotniska i nowych linii kolejowych CPK ma pozwolić na dwukrotny wzrost liczby pasażerów w pociągach dalekobieżnych w Polsce – wynika z najnowszych danych.

Według dostępnych prognoz, po uruchomieniu CPK można spodziewać się blisko 120 mln pasażerów kolei dalekobieżnej: 95 mln pasażerów w pociągach kategorii Intercity i 25 mln w regionalnych ekspresach. W 2019 r. spółka PKP Intercity przewiozła niespełna 49 mln pasażerów. W tym roku, ze względu na pandemię COVID-19 wynik będzie znacząco niższy. W najbliższym czasie planowane jest dopracowanie prognoz dla ruchu regionalnego o nowe założenia, w tym m.in. uwzględniające program Kolej Plus.

Według prognoz, po uruchomieniu Portu Solidarność tylko na kluczowym odcinku sieci kolejowej – łączącym Warszawę z CPK – podróżować będzie blisko 65 tys. pasażerów dziennie (więcej, niż obecnie dziennie przejeżdża w ciągu dnia autostradą A2 między Warszawą i Łodzią). Jak wynika z wyliczeń CPK, do 40 proc. pasażerów będzie dojeżdżać do CPK koleją. Na większości tras odbędzie się to kosztem krajowych połączeń lotniczych.

Do wykonania kolejowych prognoz spółka CPK wykorzystała nowe narzędzie: Pasażerski Model Transportowy, czyli 4-stopniowy model międzygałęziowy, obejmujący różne środki transportu. Pozwala on na analizy konkurencyjności kolei wobec innych rodzajów transportu, np. drogowego i lotniczego. Istotną cechą modelu jest możliwość porównania przepływów pasażerskich w transporcie zbiorowym z prognozowanym natężeniem indywidualnego ruchu drogowego.

– PMT uwzględnia różne środki transportu, w tym ruch samochodowy, przewozy autobusowe i operacje lotnicze. Pozwala to na wiarygodną i spójną dla całego obszaru Polski prognozę zmian, jakie przyniesie inwestycja CPK. Dzięki temu rozwiązania techniczne przygotowywane przez CPK będą dostosowane do realnych potrzeb transportowych – wyjaśnia Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Model pozwala porównywać różne scenariusze rozwoju systemu transportowego. Umożliwia też wybór najlepszych wariantów inwestycyjnych, co będzie wykorzystywane m.in. w pracach nad studiami techniczno-ekonomiczno-środowiskowymi (STEŚ) dla poszczególnych inwestycji.

– Takie podejście do prognoz daje solidną podstawę do ubiegania się o środki unijne. Zwiększenie liczby osób podróżujących koleją wpisują się bowiem w założenia Europejskiego Zielonego Ładu – uważa pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister infrastruktury, Marcin Horała.

PMT został zbudowany na modelu PTV VISUM wykorzystywanym przez przewoźników i zarządców infrastruktury m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Holandii. Prace, które zrealizowali wspólnie eksperci firmy Databout (dawniej: WYG International) i CPK, koncentrowały się na rozbudowie modelu opracowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Program kolejowy CPK zakłada do 2034 r. budowę bądź rozbudowę łącznie 1789 km linii kolejowych w ramach 12 ciągów kolejowych (w tym 10 „szprych"). Nowe linie kolejowe będą wykorzystywane do obsługi przede wszystkim pociągów dalekobieżnych, w tym kolei dużych prędkości, ale także przez pociągi regionalne. Na wybranych odcinkach przez składy towarowe.

CPK udostępni PMT zainteresowanym instytucjom i podmiotom. Szczegółowe informacje na temat znajdują się na stronie www.cpk.pl

Uwzględniają one transport drogowy, kolejowy i lotniczy. Budowa centralnego lotniska i nowych linii kolejowych CPK ma pozwolić na dwukrotny wzrost liczby pasażerów w pociągach dalekobieżnych w Polsce – wynika z najnowszych danych.

Według dostępnych prognoz, po uruchomieniu CPK można spodziewać się blisko 120 mln pasażerów kolei dalekobieżnej: 95 mln pasażerów w pociągach kategorii Intercity i 25 mln w regionalnych ekspresach. W 2019 r. spółka PKP Intercity przewiozła niespełna 49 mln pasażerów. W tym roku, ze względu na pandemię COVID-19 wynik będzie znacząco niższy. W najbliższym czasie planowane jest dopracowanie prognoz dla ruchu regionalnego o nowe założenia, w tym m.in. uwzględniające program Kolej Plus.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko