Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy rozpoczęła zbiórkę podpisów pod petycją skierowaną do minister edukacji Anny Zalewskiej. Dotyczy ona możliwości uczenia indywidualnego na terenie szkoły dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jej autorzy podkreślają, że obecnie brakuje precyzyjnych wytycznych co do liczby takich godzin, które uczeń może mieć sfinansowane przez organ prowadzący. A to powoduje, że sytuacja takich uczniów jest niepewna.

Petycja WOŚP to kolejne działanie mające bronić uczniów z niepełnosprawnościami. Od kilku tygodni do szefowej resortu apelują rodzice dzieci wymagających specjalnego kształcenia w związku z obowiązkiem zatrudnienia od września wszystkich specjalistów na etatach, a nie jak dotąd na umowę-zlecenie czy współpracę firma–firma. Finał jest taki, że wiele szkół ze względu na koszty w ogóle rezygnuje z zatrudniania terapeutów.

W odpowiedzi na te zarzuty minister Zalewska ogłosiła, że w tym roku szkolnym priorytetem będzie włączanie uczniów z niepełnosprawnością do grupy rówieśniczej. Założono, że decyzję o sposobie kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi będą podejmowali dyrektor i nauczyciele, ale obowiązkowo we współpracy z rodzicami.

Ponadto w każdym kuratorium powołano wizytatorów ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych, do których rodzice będą się mogli zwrócić z prośbą o wsparcie, gdyby ich dzieci próbowano wyłączyć ze społeczności szkolnej.