Nie wypada rozwijać biznesu bez troski o innych

Dziś biznes rozumie, że pomaganie od święta nie wystarczy, by mówić o firmie, że jest społecznie odpowiedzialna. Tego typu inicjatywy, dla większości przedsiębiorstw, przestają być sposobem na poprawę wizerunku, a stają się przemyślaną strategią, dzięki której korzyści zyskują nie tylko beneficjenci, ale również pracownicy danej firmy.

Publikacja: 04.02.2021 19:00

W wypowiedziach regionalnych konsumentów Perła często otrzymuje atrybut „nasza", co oczywiście jest ogromną wartością i przekłada się bezpośrednio na decyzje zakupowe – uważa Andrzej Rutkowski, dyrektor generalny Perła- Browary Lubelskie.

– Dobroczynność w biznesie jest dziś mocno związana z ideą jego społecznej odpowiedzialności, ale pamiętajmy, że ludzie od zarania dziejów żyją dla innych. CSR jest łączony ze strategią biznesową, ale tak naprawdę pomoc jest zawsze decyzją konkretnego człowieka. Każdy z nas jest społecznie odpowiedzialny, ale nie każdy ma możliwości szerokiego działania. Stąd ważne jest, aby organizacje, które się w tym specjalizują, mocno umożliwiały, różnicowały formy i kanały realizacji tej pomocy – mówi Patrycja Załuska, ekspert rynku pracy SWPS, właścicielka RE:START KARIERY. Zdaniem ekspertki dzisiaj nie wypada rozwijać biznesu bez jednoczesnej troski o otoczenie i innych. – Firmy z roku na rok są bardziej aktywne społecznie. Stąd też dobroczynność jako taka musiała ulec w ostatnich dekadach profesjonalizacji. Aby realna pomoc mogła zaistnieć, ważne są trzy kluczowe czynniki: problem (konkretna potrzeba, np. braki sprzętowe w szpitalach), świadomość istnienia problemu (potencjalni darczyńcy muszą się o nim dowiedzieć, zrozumieć jego wagę i utożsamić) oraz możliwość zareagowania (czasowa, finansowa, związana z łatwością dostępu do np. form płatności) – mówi Patrycja Załuska.

Firmy grają z WOŚP

Najgłośniejszą organizacją charytatywną jest Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Rosnące zaangażowanie w kolejne finały pokazuje, że chętnie wspieramy działalność niosącą tego typu pomoc. Każdy z nas wie, kiedy będzie organizowany finał, w jaki sposób można pomóc i na co przeznaczane są zbierane pieniądze. Co roku swoje serca otwiera coraz więcej osób i firm, grając wspólnie z Orkiestrą. W ubiegłym roku Polacy wrzucili do puszek WOŚP lub wpłacili na konto Orkiestry prawie 187 milionów złotych. Dziś na koncie jest już 127 495 626 zł, a to nie koniec grania.

Do 15 lutego można wspierać WOŚP, wysyłając sms, przelewając pieniądze na konto, czy korzystając z licytacji na popularnym serwisie aukcyjnym. Każda firma może w dowolny sposób zasilić konto Orkiestry. Nie brakuje oryginalnych i nietypowych propozycji. Np. jedna z firm postanowiła stworzyć niepowtarzalną okazję, by licytujący mógł stać się częścią jednej z największych inwestycji budowlanych w Polsce. Wszak z czym może konkurować bycie twarzą spektakularnego i historycznego momentu przebicia się maszyny drążącej przez kilkumetrową ścianę, by oficjalnie otworzyć II linię metra w Warszawie? Baner ze zdjęciem ochotnika i podpisem może zostać uwieczniony na nagraniach razem z tą chwilą. Z kolei zarząd powiatu Kluczbork zaoferował partyjkę chińczyka. A Koleje Wielkopolskie wystawiły na aukcję możliwość przeprowadzenia kampanii reklamowej w swoich pociągach.

Zaangażowany lepiej pracuje

Zdaniem Patrycji Załuskiej zaangażowanie firm w dobroczynne działania przekłada się także na nastroje pracowników. – Są oni bardziej zaangażowani, identyfikują się z firmą, jej wartościami. A to mocno wspiera efektywność ich codziennej pracy. Uczestnicy takich projektów nie są już dyrektorami, menedżerami czy asystentami. Są razem, na rzecz innych. Są równi, noszą „te same koszulki". To bardzo ważny element polityki „diversity & inclusion", która nie tylko kształtuje młodych pracowników, ale również nie wyklucza starszych, dojrzalszych wiekiem i doświadczeniem – podkreśla ekspertka. Pomagając w ten sposób, można się jednocześnie dobrze bawić, poczuć się częścią całego projektu, a przy tym mieć świadomość, że nasza pomoc przyniosła konkretne efekty.

Potrzebna jak nigdy

Zdaniem Marzeny Strzelczak, prezeski, dyrektorki generalnej Forum Odpowiedzialnego Biznesu, biznes w Polsce coraz lepiej rozumie swoją rolę w szeroko pojętym życiu nie tylko gospodarczym, ale również społecznym. – Firmy inicjują akcje o charakterze pomocowym czy edukacyjnym, aktywnie włączają się w podobne działania np. podejmowane przez organizacje pozarządowe. Miejmy nadzieję, że rola partnerstw międzysektorowych będzie rosła. Nikt nie rozwiąże licznych problemów społecznych w pojedynkę, a w wielu organizacjach jest wiedza i doświadczenie potrzebne do zmiany – podkreśla Strzelczak. Połączenie sił różnych sektorów, w tym administracji publicznej, jest optymalnym rozwiązaniem do tego, by zmiany miały trwały, systemowy charakter. – Pandemia sprawiła, że temat ochrony zdrowia stał się jeszcze bardziej ważny i pilny. Nic dziwnego, że respondenci badania „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej" na pytanie o to, w które obszary powinny angażować się firmy podejmujące działania związane z walką z pandemią, na pierwszym miejscu wskazali „wsparcie służby zdrowia" – 61 proc. Inicjatywy biznesu dotyczące zdrowia, w tym wsparcie WOŚP, są zatem potrzebne jak nigdy wcześniej – dodaje.

- Artykuł powstał w ramach dodatku "CSR Pomagamy".

W wypowiedziach regionalnych konsumentów Perła często otrzymuje atrybut „nasza", co oczywiście jest ogromną wartością i przekłada się bezpośrednio na decyzje zakupowe – uważa Andrzej Rutkowski, dyrektor generalny Perła- Browary Lubelskie.

– Dobroczynność w biznesie jest dziś mocno związana z ideą jego społecznej odpowiedzialności, ale pamiętajmy, że ludzie od zarania dziejów żyją dla innych. CSR jest łączony ze strategią biznesową, ale tak naprawdę pomoc jest zawsze decyzją konkretnego człowieka. Każdy z nas jest społecznie odpowiedzialny, ale nie każdy ma możliwości szerokiego działania. Stąd ważne jest, aby organizacje, które się w tym specjalizują, mocno umożliwiały, różnicowały formy i kanały realizacji tej pomocy – mówi Patrycja Załuska, ekspert rynku pracy SWPS, właścicielka RE:START KARIERY. Zdaniem ekspertki dzisiaj nie wypada rozwijać biznesu bez jednoczesnej troski o otoczenie i innych. – Firmy z roku na rok są bardziej aktywne społecznie. Stąd też dobroczynność jako taka musiała ulec w ostatnich dekadach profesjonalizacji. Aby realna pomoc mogła zaistnieć, ważne są trzy kluczowe czynniki: problem (konkretna potrzeba, np. braki sprzętowe w szpitalach), świadomość istnienia problemu (potencjalni darczyńcy muszą się o nim dowiedzieć, zrozumieć jego wagę i utożsamić) oraz możliwość zareagowania (czasowa, finansowa, związana z łatwością dostępu do np. form płatności) – mówi Patrycja Załuska.

Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko