Polski przemysł traci odporność na europejskiego wirusa

Sektor przemysłowy w Polsce wyraźnie słabnie. Winna jest temu recesja w przemyśle strefy euro, ale też hamowanie wzrostu inwestycji infrastrukturalnych.

Aktualizacja: 20.09.2019 06:28 Publikacja: 19.09.2019 21:00

Polski przemysł traci odporność na europejskiego wirusa

Foto: Adobe Stock

Produkcja sprzedana polskiego przemysłu zmalała w sierpniu o 1,3 proc. rok do roku, po wzroście o 5,8 proc. w lipcu. To wynik słabszy od najbardziej nawet pesymistycznych prognoz ekonomistów ankietowanych przez „Parkiet". W ostatnich trzech miesiącach produkcja rosła średnio w tempie zaledwie 0,6 proc. rok do roku, najwolniej od 2013 r.

W strefie euro, szczególnie zaś w Niemczech, które są głównym partnerem handlowym Polski, przemysł jest w recesji od jesieni ub.r. To efekt zmian strukturalnych w przemyśle motoryzacyjnym, ale też spowolnienia w globalnym handlu. Polskie firmy produkcyjne od dawna obawiały się, że także odczują tego skutki, co przejawiało się załamaniem ankietowych wskaźników koniunktury w przemyśle, szczególnie PMI. Jak dotąd na obawach się kończyło. W pierwszych miesiącach br. produkcja nad Wisłą rosła nawet szybciej niż w minionych latach, bardzo udanych dla tego sektora. Zniżkę o 2,7 proc. rok do roku odnotowała w czerwcu, ale to akurat łatwo było wytłumaczyć przejściowymi czynnikami, szczególnie zaś wyjątkowo niekorzystnym układem kalendarza.

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Kto zostanie nowym prezydentem? Kto zostanie nowym papieżem? Co się dzieje w USA? Nie przegap najważniejszych wydarzeń z kraju i ze świata!
Dane gospodarcze
Zamówienia w niemieckich fabrykach wzrosły w marcu bardziej niż przewidywano
Dane gospodarcze
Rusza posiedzenie RPP. Brak obniżki stóp procentowych będzie sensacją
Dane gospodarcze
Polska kurczy się coraz szybciej. Jak wyjść z kryzysu demograficznego?
Dane gospodarcze
PMI dla polskiego przemysłu w dół. Optymizm w branży dawno tak nie tąpnął
Dane gospodarcze
Wojna celna poprawia atrakcyjność Polski. Skok inwestycji
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku