Reklama

Odporność kontra wirus SARS-CoV-2

Słabsza reakcja obronna organizmu może powodować cięższy przebieg choroby u osób starszych i mających choroby towarzyszące, takie jak cukrzyca czy miażdżyca.

Aktualizacja: 28.12.2020 18:15 Publikacja: 28.12.2020 17:24

W walce z Covid-19 ma być zastosowane osocze ozdrowieńców z wysokim poziomem przeciwciał

W walce z Covid-19 ma być zastosowane osocze ozdrowieńców z wysokim poziomem przeciwciał

Foto: shutterstock

Czy nasze organizmy potrafią bronić się przed skutkami zakażenia SARS-CoV-2? To przecież od tej zdolności obronnej w dużej mierze zależy przebieg choroby, stopień ciężkości zakażenia, powikłania po nim i – czasem – trwałe, negatywne skutki dla organizmu. Odpowiedzi udziela za każdym razem nasz system immunologiczny.

Dlaczego układ odpornościowy jest kluczowy w tej walce? Prześledźmy mechanizm chorób autoimmunologicznych – takich jak np. schorzenia neurologiczne – np. stwardnienie rozsiane czy miastenia, ale także reumatoidalne zapalenie stawów, toczeń rumieniowaty albo niektóre choroby tarczycy – m.in. choroba Hashimoto. Polegają one na tym, że organizm wytwarza autoprzeciwciała – czyli produkuje broń przeciw własnemu organizmowi. Tak więc układ immunologiczny, który ma za zadanie walkę o zdrowie – staje się autoagresywnym wrogiem. Dlaczego? Przyczyna nie jest znana, ale często wskazuje się na obciążenia genetyczne czy środowiskowe.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Leki i terapie
„Historyczna” lista refundacyjna. „Presja środowisk lobbystycznych” w tle
Leki i terapie
Popularny lek na otyłość a ryzyko incydentów sercowo-naczyniowych
Leki i terapie
Seniorzy nadużywają leków za darmo. Poznaliśmy dane
Leki i terapie
Leczymy 300 tys. pacjentów za 11 mld złotych
Leki i terapie
Wiceprezeska Bayer: „Firmy nie mają elastyczności cenowej”
Reklama
Reklama